ابزارهای توپولوژی شبکه

بیایید کمی جدی درباره  ابزارهای توپولوژی شبکه صحبت کنیم  و  به این سوال پاسخ دهیم که “چه ابزارهایی به مدیریت و نظارت بر شبکه ها کمک می کنند؟”

ابزارهای توپولوژی شبکه

چند محصول نقشه برداری توپولوژی شبکه در بازار وجود دارد. یکی از رایج‌ترین آنها Microsoft Visio است که به شما امکان می‌دهد با افزودن گره‌ها و دستگاه‌های مختلف به یک رابط بوم‌مانند، شبکه خود را ترسیم کنید. در حالی که این می تواند برای شبکه های کوچکتر کار کند، ترسیم هر گره اضافی به سرعت دشوار می شود اگر با دستگاه ها و توپولوژی های زیادی کار می کنید که در کل یک شرکت پخش شده اند.

گزینه‌های دیگر، مانند Lucidchart و LibreOffice Draw، یا رایگان هستند یا آزمایش‌های رایگان ارائه می‌دهند، و در حالی که گزینه‌های مناسبی هستند، به خصوص اگر هزینه آن نگران‌کننده باشد، مجموعه کاملی از ابزارهای نقشه‌برداری شبکه ممتاز برای مدیریت ندارند.

با توجه به تغییرات توپولوژی شبکه و روش‌های متفاوتی که شبکه‌ها می‌توانند رفتار کنند – از جمله مسائل امنیتی منحصربه‌فرد، نقاط فشار و چالش‌های مدیریتی – اغلب برای خودکار کردن تنظیمات و وظایف مدیریت با استفاده از نرم‌افزار شبکه مفید است.

ابزارهای مدیریت شبکه

تنظیمات شبکه

استفاده از یک ابزار مدیریت پیکربندی شبکه را در نظر بگیرید. این نوع ابزار می تواند به شما کمک کند شبکه خود را به درستی پیکربندی کنید و از کارهای تکراری خودکار کنید تا فشار را از روی مدیر شبکه بردارید. همانطور که سازمان یا شبکه شما رشد می کند، توپولوژی شبکه ممکن است لایه لایه تر یا پیچیده تر شود و استقرار پیکربندی ها در کل شبکه قطعا دشوارتر شود.

با این حال، با ابزارهای مدیریت پیکربندی، توپولوژی پیچیده شبکه مشکلی ندارد: ابزارها معمولاً می توانند هر گره را در شبکه به طور خودکار شناسایی کنند و این امکان را به شما می دهند.

پیکربندی‌های استانداردی را که ممکن است به دلایل انطباق لازم باشد، مستقر کنید، یا هر پیکربندی خارج از آنچه مورد انتظار است را علامت‌گذاری کنید.

ابزارهای مدیریت پیکربندی شبکه همچنین می توانند آسیب پذیری ها را برجسته کنند، بنابراین می توانید این مشکلات را اصلاح کنید و شبکه خود را ایمن تر نگه دارید. در نهایت، این نوع ابزارها باید چرخه عمر دستگاه‌های موجود در شبکه شما را نیز نمایش دهند و به شما هشدار دهند که دستگاه‌هایی که به نقطه پایان کار یا پایان عمرشان می‌رسند، بنابراین می‌توانید قبل از شروع مشکلات، آنها را جایگزین کنید.

عیب یابی عملکرد شبکه

برای ردیابی عملکرد کلی باید از نرم افزار مدیریت شبکه استفاده کنید. یک مدیر عملکرد می تواند مشکلات شبکه، قطعی و مشکلات عملکرد را پیگیری کند. یک ابزار مدیریت عملکرد همچنین دارای قابلیت تنظیم پایه عملکرد شبکه و ایجاد یک تصویر واضح از نحوه رفتار شبکه شما در زمان سالم است. سپس، با تنظیم هشدارها هنگامی که شبکه شما به طور غیرمنتظره یا خارج از این خطوط پایه کار می کند، می توانید به سرعت مشکلات را ردیابی، مشخص و عیب یابی کنید.

با توپولوژی‌های پیچیده شبکه، تشخیص اینکه دقیقاً کدام بخش از شبکه مشکل دارد، ممکن است دشوار باشد. برخی از مدیران عملکرد یک نمایش تصویری از توپولوژی شبکه شما ایجاد می کنند، بنابراین می توانید کل شبکه را در یک نمای کلی یک نقشه مشاهده کنید. این می تواند نحوه چیدمان شبکه شما را به شما نشان دهد، توجه شما را به تغییرات در توپولوژی جلب کند و جایی که مشکلات به وجود می آید را علامت گذاری کند.

برای شروع درک توپولوژی شبکه خود، می توانید ابزاری مانند Network Topology Mapper را به مدت 14 روز به صورت رایگان امتحان کنید. این ابزار به طور خودکار نقشه های توپولوژی دقیق شبکه شما را کشف و تولید می کند و می تواند چندین نوع نقشه را بدون نیاز به اسکن مجدد شبکه شما هر بار ایجاد کند.

شبکه توپولوژی نقشه‌بردار SolarWinds

این یکی از دلایلی است که بعضی ها واقعاً نقشه توپولوژی شبکه SolarWinds (NTM) را دوست دارند. بدون توجه به اندازه شبکه شما، نه تنها می تواند به طور خودکار همه دستگاه ها را کشف کند و نمودار توپولوژی شبکه شما را ایجاد کند، بلکه نقشه را با آیکن های خاص صنعت برای تمایز بصری آسان پر می کند.

علاوه بر ویژگی کشف خودکار، نرم افزار یک جادوگر شبکه بصری ارائه می دهد تا بتوانید گره ها و گروه های گره را بکشید و رها کنید (که می توانید آنها را نیز سفارشی کنید). تجسم اتصالات مختلف بین گره ها در یک نقشه یا نمودار می تواند دست و پا گیر باشد، به خصوص اگر با یک شبکه گسترده کار می کنید، اما رابط در NTM به شما امکان می دهد بسته به سطحی که هستید، لایه های مختلف اتصالات را مرتب کنید.

عیب یابی سیستم شبکه

 

می توانید NTM را طوری پیکربندی کنید که به صورت دوره ای شبکه شما را مجدداً اسکن کند تا نمودارهای شما به روز بماند. به راحتی با سایر برنامه ها ادغام می شود و یک سیستم گزارش دهی قوی ارائه می دهد تا بتوانید معیارها را از موجودی دستگاه گرفته تا عملکرد شبکه ردیابی کنید و در عین حال به شما در سازگاری با PCI کمک می کند.

نقشه برداری توپولوژی برای ارائه دهندگان خدمات مدیریت شده

نقشه برداری توپولوژی فقط برای مدیریت یک شبکه مهم نیست. این کار یک جنبه کلیدی از وظایف ضروری ارائه دهندگان خدمات مدیریت شده (MSP)  – برای صدها یا حتی هزاران مشتری مختلف در چندین شبکه هم هست.

نقشه برداری توپولوژی برای ارائه دهندگان خدمات مدیریت شده

با توجه به نیازهای خاص MSP ها، اغلب استفاده از همان ابزاری که ممکن است برای شبکه شخصی یا شرکتی خود استفاده کنید کافی نیست. شایان ذکر است که یکی دیگر از محصولات SolarWinds MSP (در حال حاضر N-able)، N-central®، یک ابزار تخصصی برای این مورد استفاده دارد.

راه حل نقشه برداری توپولوژی شبکه N-central شما را قادر می سازد تا ارزیابی های عمیق شبکه هایی را که مدیریت می کنید انجام دهید. می‌توانید اسکن‌های درخواستی و برنامه‌ریزی‌شده را انجام دهید و همچنین به داده‌های دقیقی که بصورت واضح و بصری نشان داده شده‌اند دسترسی داشته باشید.

آنچه امروز درباره توپولوژی شبکه باید بدانید

بهترین توصیه ای که می توان در مورد توپولوژی شبکه ارائه کرد این است که شما باید عمیقاً با نیازها و نیازهای استفاده از شبکه خود آشنا باشید. تعداد کل گره ها در شبکه یکی از ملاحظات اولیه است که باید در نظر گرفته شود، زیرا این امر تعیین می کند که آیا استفاده از یک توپولوژی ساده تر امکان پذیر است یا اینکه باید در ساختار شبکه پیچیده تری سرمایه گذاری کنید.

همانطور که قبلاً اشاره کردم، هیچ توپولوژی “بهترین” نیست. هر کدام بسته به محیط شبکه ای که با آن کار می کنید یا می خواهید راه اندازی کنید، مجموعه ای از مزایا و معایب خاص خود را ارائه می دهد. به همین دلیل، من از نتیجه گیری فوری در مورد هر یک از توپولوژی های شبکه صرفاً بر اساس توضیحات اینجا اجتناب می کنم.

قبل از تصمیم گیری، سعی کنید از یک ابزار نقشه برداری توپولوژی شبکه برای ترسیم طرحی که در مورد استفاده از آن فکر می کنید استفاده کنید. Network Topology Mapper، مورد علاقه شخصی من، به شما امکان می دهد کل ساختار شبکه خود را به گونه ای ترسیم کنید که استفاده از آن آسان باشد و تجزیه آن آسان باشد و یک آزمایش رایگان 14 روزه ارائه می دهد.

لینکهای مفید:

رایج‌ترین توپولوژی شبکه

توپولوژی شبکه چیست؟

مبانی شبکه های کامپیوتری

طراحی شبکه های کامپیوتری

گروه خودروسازی سایپا

مطالب مرتبط

fasa logo 3 - Footer Dark 02 - 1

فسا با انجام پروژه های متعدد و ارائه راه حل های مورد اعتماد در حوزه های صنعتی، بیمه ای، خدمات ارزش افزوده، حمل و نقل هوشمند و مراکز داده، امنیت و تجهیز ساختمان ها تبدیل به یکی از فعالترین شرکت های مطرح در فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح مطلوب فناوری و تکنولوژی روز شده است.

 



اطلاعات تماس



 آدرس: تهران – بلوار میرداماد – خیابان کازرون – خیابان نیکنام – پلاک ۱۰


 ایمیل: info@fasatech.com

 تلفن: 5 -26424001-021



خدمات

• تولید و توسعه نرم‌افزار(IS)

• شبکه و زیرساخت(IT)

• برنامه‌ریزی منابع انسانی(EPR)

• امنیت اطلاعات و ارتباطات

• تامین تجهیزات و سخت‌افزار

• تامین منابع انسانی متخصص



لینک‌های مرتبط
logo - Footer Dark 02 - 3
car - Footer Dark 02 - 4
bike - Footer Dark 02 - 5