برنامه‌ ریزی منابع سازمانی (ERP) چیست؟

 

امروزه سیستم های ERP برای مدیریت هزاران کسب و کار در هر اندازه و در همه صنایع بسیار حیاتی هستند. برای این شرکت ها، ERP به اندازه برقی که چراغ ها را روشن نگه می دارد ضروری است.

 

تعریف برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)

 

برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) پلت فرمی است که شرکت ها برای مدیریت و ادغام بخش های اساسی کسب و کار خود از آن استفاده می کنند. بسیاری از برنامه های کاربردی نرم افزار ERP برای شرکت ها حیاتی هستند زیرا به آنها کمک می کنند تا برنامه ریزی منابع را با یکپارچه سازی تمام فرآیندهای مورد نیاز برای اجرای شرکت خود با یک سیستم واحد پیاده سازی کنند.

 

یک سیستم نرم افزاری ERP همچنین می تواند برنامه ریزی، خرید موجودی، فروش، بازاریابی، مالی، منابع انسانی و موارد دیگر را ادغام کند.

 

آشنایی با برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)

شما می توانید یک سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی را به عنوان چسبی در نظر بگیرید که سیستم های کامپیوتری مختلف را برای یک سازمان بزرگ به هم متصل می کند. بدون برنامه ERP، هر بخش سیستم خود را برای وظایف خاص خود بهینه می کند. با نرم افزار ERP، هر بخش هنوز سیستم خود را دارد، اما همه سیستم ها از طریق یک برنامه با یک رابط قابل دسترسی هستند.

 

ERP چه کاری انجام می دهد؟

برنامه های کاربردی ERP همچنین به بخش های مختلف اجازه می دهد تا راحت تر با بقیه شرکت ها ارتباط برقرار کرده و اطلاعات را به اشتراک بگذارند. اطلاعات مربوط به فعالیت و وضعیت بخش‌های مختلف را جمع‌آوری می‌کند و این اطلاعات را در اختیار بخش‌های دیگر قرار می‌دهد، جایی که می‌توان از آن به طور سازنده استفاده کرد.

برنامه های ERP می توانند با پیوند دادن اطلاعات مربوط به تولید، امور مالی، توزیع و منابع انسانی به یک شرکت کمک کنند تا خودآگاه تر شود. از آنجایی که یک برنامه ERP فناوری های مختلفی را که توسط هر بخش از یک کسب و کار استفاده می شود به هم متصل می کند، می تواند تکرارهای پرهزینه و فناوری ناسازگار را حذف کند. این فرآیند اغلب حساب های پرداختنی، سیستم های کنترل سهام، سیستم های نظارت بر سفارش و پایگاه های داده مشتریان را در یک سیستم یکپارچه می کند.

 

چگونه کار می کند؟

ERP طی سال‌ها از مدل‌های نرم‌افزار سنتی که از سرورهای کلاینت فیزیکی و سیستم‌های ورود دستی استفاده می‌کرد تا نرم‌افزار مبتنی بر ابر با دسترسی از راه دور و مبتنی بر وب، تکامل یافته است. این پلتفرم عموماً توسط شرکتی که آن را ایجاد کرده است نگهداری می‌شود و شرکت‌های مشتری خدمات ارائه شده توسط این پلتفرم را اجاره می‌کنند.

کسب و کارها برنامه هایی را که می خواهند استفاده کنند انتخاب می کنند. سپس، شرکت میزبان برنامه ها را بر روی سروری که مشتری اجاره می کند بارگذاری می کند و هر دو طرف شروع به کار برای ادغام فرآیندها و داده های مشتری در پلت فرم می کنند.

 

هنگامی که همه بخش‌ها به سیستم متصل شدند، همه داده‌ها روی سرور جمع‌آوری می‌شوند و فوراً در دسترس کسانی قرار می‌گیرند که اجازه استفاده از آن را دارند. گزارش‌ها را می‌توان با معیارها، نمودارها یا سایر تصاویر و وسایل کمکی که مشتری برای تعیین عملکرد کسب‌وکار و بخش‌های آن به آن نیاز دارد، تولید کرد.

 

مزایای برنامه ریزی منابع سازمانی

کسب و کارها از برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) به دلایل مختلفی مانند گسترش، کاهش هزینه ها و بهبود عملیات استفاده می کنند. منافعی که بین شرکت‌ها به دنبال و محقق می‌شود ممکن است متفاوت باشد. با این حال، برخی از آنها شایان ذکر است.

  • دقت و بهره وری را بهبود می بخشد

ادغام و اتوماسیون فرآیندهای کسب و کار، افزونگی ها را حذف می کند و دقت و بهره وری را بهبود می بخشد. علاوه بر این، بخش هایی با فرآیندهای به هم پیوسته می توانند کار را برای دستیابی به نتایج سریعتر و بهتر هماهنگ کنند.

  • گزارش دهی را بهبود می بخشد

برخی از کسب و کارها از افزایش گزارش داده های بلادرنگ از یک سیستم منبع واحد سود می برند. گزارش‌دهی دقیق و کامل به شرکت‌ها کمک می‌کند تا به اندازه کافی برنامه‌ریزی، بودجه، پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی وضعیت عملیات به سازمان و طرف‌های ذی‌نفع، مانند سهامداران، داشته باشند.

  • کارایی را افزایش می دهد

ERP به کسب و کارها اجازه می دهد تا به سرعت به اطلاعات مورد نیاز مشتریان، فروشندگان و شرکای تجاری دسترسی پیدا کنند. این به بهبود رضایت مشتری و کارکنان، نرخ پاسخ سریعتر و افزایش نرخ دقت کمک می کند. علاوه بر این، هزینه های مربوطه اغلب کاهش می یابد زیرا شرکت کارآمدتر عمل می کند.

  • همکاری را افزایش می دهد

بخش ها بهتر می توانند با یکدیگر همکاری کنند و دانش را به اشتراک بگذارند. نیروی کار تازه هم افزایی می تواند بهره وری و رضایت کارکنان را بهبود بخشد، زیرا کارکنان بهتر می توانند ببینند که هر گروه عملکردی چگونه به ماموریت و چشم انداز شرکت کمک می کند. همچنین، وظایف ساده و دستی حذف می‌شوند و به کارکنان این امکان را می‌دهند که زمان خود را به کارهای معنادارتر اختصاص دهند.

 

نقاط ضعف ERP

یک سیستم ERP همیشه ناکارآمدی های یک کسب و کار را از بین نمی برد یا همه چیز را بهبود نمی بخشد. این شرکت ممکن است نیاز به تجدید نظر در مورد نحوه سازماندهی خود داشته باشد یا در معرض خطر قرار گرفتن با فناوری ناسازگار باشد.

سیستم‌های ERP معمولاً به دلیل عدم تمایل شرکت به کنار گذاشتن فرآیندهای کاری قدیمی، در دستیابی به اهدافی که بر نصب آنها تأثیر گذاشته است، شکست می‌خورند. برخی از شرکت ها نیز ممکن است تمایلی به کنار گذاشتن نرم افزارهای قدیمی که در گذشته به خوبی کار می کردند، نداشته باشند. نکته کلیدی این است که از تقسیم پروژه های ERP به پروژه های کوچکتر جلوگیری کنید که می تواند منجر به افزایش هزینه شود.

 

اهمیت برنامه ریزی منابع سازمانی چیست؟

نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی راه حل های تک سیستمی را ارائه می دهد که فرآیندها را در سراسر تجارت یکپارچه می کند. این برنامه ها به کاربران اجازه می دهند تا در یک رابط واحد تعامل داشته باشند، اطلاعات را به اشتراک بگذارند، و همکاری متقابل را فعال کنند. آنها بهره وری، همکاری و کارایی را افزایش می دهند.

5 جزء ERP چیست؟

اجزای یک سیستم ERP به نیازهای سازمان بستگی دارد. با این حال، ویژگی های کلیدی وجود دارد که هر ERP باید شامل آنها باشد. به طور کلی، بسته ها شامل امور مالی، منابع انسانی، تدارکات و تولید، مدیریت زنجیره تامین و مدیریت ارتباط با مشتری است.

انواع ERP چیست؟

به طور کلی سه گزینه استقرار برای سیستم های ERP وجود دارد. مبتنی بر ابر، در محل، و ترکیبی از این دو. در این گزینه‌ها، یک کسب‌وکار می‌تواند از میان صدها نوع مانند امور مالی، مدیریت زنجیره تامین و مدیریت منابع انسانی انتخاب کند.

 برنامه اصلی ERP چیست؟

اینکه کدام یک از برنامه های کاربردی اصلی هستند بستگی به تجارت و صنعتی دارد که در آن فعالیت می کند. بیشتر شرکت ها می توانند از مدیریت زنجیره تامین، لجستیک و برنامه های مالی بهره ببرند تا به آنها کمک کند عملیات و هزینه های خود را ساده کنند.

نتیجه گیری

برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) فرآیندهای کسب و کار را از طریق یک سیستم واحد مدیریت و یکپارچه می کند. با دید بهتر، شرکت ها می توانند بهتر برنامه ریزی و منابع را تخصیص دهند. بدون ERP، شرکت ها تمایل دارند در سیلوها فعالیت کنند و هر بخش از سیستم قطع شده خود استفاده می کند.

سیستم های ERP جریان آزاد ارتباطات و به اشتراک گذاری دانش را در یک سازمان، ادغام سیستم ها برای بهبود بهره وری و کارایی، و افزایش هم افزایی بین تیم ها و بخش ها ترویج می کنند. با این حال، اگر فرهنگ شرکت با تغییر سازگار نشود و شرکت بررسی نکند که ساختار سازمانش چگونه می تواند از آن پشتیبانی کند، حرکت به سمت یک سیستم ERP نتیجه معکوس خواهد داشت.

 

فسا ارائه دهنده خدمات (ERP) استقرار سیستم های مدیریت منابع سازمانی در حوزه صنایع و بازرگانی با استفاده از پلتفرم های برتر دنیا

مقالات ما

گروه خودروسازی سایپا

 

 

 

 

مطالب مرتبط

fasa logo 3 - Footer Dark 02 - 1

فسا با انجام پروژه های متعدد و ارائه راه حل های مورد اعتماد در حوزه های صنعتی، بیمه ای، خدمات ارزش افزوده، حمل و نقل هوشمند و مراکز داده، امنیت و تجهیز ساختمان ها تبدیل به یکی از فعالترین شرکت های مطرح در فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح مطلوب فناوری و تکنولوژی روز شده است.

 



اطلاعات تماس



 آدرس: تهران – بلوار میرداماد – خیابان کازرون – خیابان نیکنام – پلاک ۱۰


 ایمیل: info@fasatech.com

 تلفن: 5 -26424001-021



خدمات

• تولید و توسعه نرم‌افزار(IS)

• شبکه و زیرساخت(IT)

• برنامه‌ریزی منابع انسانی(EPR)

• امنیت اطلاعات و ارتباطات

• تامین تجهیزات و سخت‌افزار

• تامین منابع انسانی متخصص



لینک‌های مرتبط
logo - Footer Dark 02 - 3
car - Footer Dark 02 - 4
bike - Footer Dark 02 - 5