برنامه ریزی منابع سازمانیERP

در این مقاله به تاریخچه برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) می پردازیم.

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) کلید یکپارچه سازی عملکردهای حیاتی کسب و کار در سراسر یک سازمان است. سیستم‌های ERP نرم‌افزارهای گسترده‌ای هستند که عملکردها و برنامه‌های کاربردی بسیار متنوعی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. رشد سیستم های ERP در چند دهه گذشته مزیت رقابتی را که می تواند به یک کسب و کار موفق بدهد ثابت می کند.

 

ERP به عنوان راهی برای گسترش هماهنگی شرکت‌های تولیدی مختلف تحت یک شرکت شروع شد و بعداً برای شامل کردن افراد حرفه‌ای بیشتر تکامل یافت. سیستم های ERP حدود 60 سال است که وجود دارند، اما در طول زمان تغییرات متعدد و نام های زیادی برای سیستم های ERP ایجاد شده است. بیایید نگاهی به تکامل نرم افزار بیندازیم.

تاریخچه مختصر برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)

 

قدمت سیستم های ERP به دهه 1960 باز می گردد. با این حال، آنها فقط در چند دهه گذشته به شکل فعلی خود شناخته شده اند. برنامه ریزی منابع سازمانی با شروع به کار به عنوان سیستم های برنامه ریزی نیازمندی های مواد (MRP) در سال 1960، راه درازی را پیموده است.

 

دهه 1960 تا 1970 – اولین سیستم MRP از همکاری بین IBM و یک تولید کننده تراکتور و ماشین آلات ساختمانی پدید آمد: J.I Case. سیستم‌های MRP اولیه به کسب‌وکارها امکان می‌داد تا موجودی و تولید را ردیابی کنند، اگرچه ایجاد آن‌ها گران بود، نیاز به تیمی از متخصصان برای نگهداری داشت و فضای زیادی را اشغال می‌کرد زیرا راه‌حل باید در محل باشد. MRP به تولیدکنندگان کمک کرد تا بر موجودی انبار نظارت کنند و تعادل را با هم تطبیق دهند، و همچنین شامل کارکردهای بسیار ابتدایی ساخت، خرید و تحویل بود. این فناوری محدود به شرکت های بزرگی بود که بودجه و منابع لازم برای توسعه داخلی را داشتند. در طول دهه 1970، تولیدکنندگان بیشتری شروع به استفاده از سیستم‌های MRP کردند و خود سیستم‌ها پیچیده‌تر شدند.

 

دهه 1980 تا 1990 – سیستم‌های MRP به چیزی تبدیل شدند که به MRP II یا برنامه‌ریزی منابع تولید معروف شد. راه حل های پیچیده تری به نرم افزار اصلی MRP اضافه شد و از فرآیندهای تولید فراتر از موجودی و تهیه مواد خام پشتیبانی می کرد. این سیستم‌های MRP II قابلیت‌های گسترده‌تری داشتند و بهتر می‌توانستند فرآیندهای زمان‌بندی و تولید را مدیریت کنند.

 

دهه 1990 تا 2000 – برای اولین بار در دهه 1990، گروه گارتنر از اصطلاح ERP و اصطلاح “ERP” استفاده کرد: برنامه ریزی منابع سازمانی ابداع شد. سیستم جدید گسترش یافت و بخش ها و عملکردهای دیگر مانند حسابداری، مالی و فروش را فراتر از کنترل موجودی اولیه و فرآیندهای تولید تکرارهای قبلی دربر گرفت. این سیستم ها چندین فرآیند و بخش را در یک سیستم یکپارچه کردند. ERP از یک سیستم نرم افزار کاربردی چند ماژول برای بهبود عملکرد فرآیندهای کسب و کار داخلی استفاده می کند.

 

دهه 2000 تا 2010 – در سال 2000، گارتنر ایده ERP II را به عنوان نرم‌افزاری با قابلیت اینترنت معرفی کرد که امکان دسترسی بلادرنگ به راه‌حل ERP را فراهم می‌کرد. عملکردهای بیشتری فراتر از ادغام اصلی از جلو به عقب، مانند مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، هوش تجاری، تجارت الکترونیک، مدیریت زنجیره تامین (SCM) و مدیریت سرمایه انسانی (HCM) ارائه کرد. این پیشرفت قابل توجهی بود زیرا هرچه اطلاعات بیشتری به سیستم ERP وارد شود، کاربران بهتر می توانند به تغییرات تقاضا یا روندهای جدید در صنعت خود واکنش نشان دهند و مشکلات را حل کنند و از فرصت های بهبود سرمایه گذاری کنند.

 

2010 – امروز – از زمان ظهور فناوری‌های پیچیده و ذخیره‌سازی داده، ERP مبتنی بر ابر ایجاد شده است که در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. برنامه‌های کاربردی تجاری که به‌عنوان مدل نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS) ارائه می‌شوند به این معنی است که شرکت‌ها دیگر نیازی به خرید و نگهداری سخت‌افزار ندارند، که نیاز به کارکنان فناوری اطلاعات را کاهش می‌دهد و منجر به پیاده‌سازی آسان‌تر می‌شود. این به‌عنوان یک پیشرفت نسبت به سیستم‌های On-Premises دیده می‌شود، زیرا کسب‌وکارها می‌توانند از طریق وب از هر دستگاهی با اتصال اینترنت به داده‌ها دسترسی داشته باشند.

 

Cloud در مقابل On-Premises

یکی از بزرگترین تفاوت های نرم افزار On-Premises و نرم افزار مبتنی بر ابر، هزینه است. سیستم‌های On-Premises به نرم‌افزاری اطلاق می‌شود که شما بر روی تجهیزات خود مدیریت می‌کنید، به این معنی که کسب‌وکار مسئول خرید تجهیزات و سخت‌افزار سرور است، سپس سرور را برای اجرای نرم‌افزار و برنامه‌ها پیکربندی می‌کند. این همچنین شامل مدیریت امنیت، پشتیبان گیری و حریم خصوصی داده ها می شود.

 

سیستم های Cloud ERP عملکردهای قابل مقایسه ای را با هزینه بسیار کمتر ارائه می دهند، به ویژه آنهایی که از مدل ابر عمومی استفاده می کنند زیرا هزینه ها را می توان بین کاربران چند مستاجر تقسیم کرد. در مدل‌های SaaS، سرورها بر روی فضای ابری مستقر می‌شوند که به گونه‌ای طراحی شده است که کاربران از طریق اینترنت به اینترنت متصل شوند و هزینه‌ای را برای استفاده از سیستم پرداخت کنند. این امر راه‌حل‌های ERP را برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​که فاقد سرمایه برای راه‌اندازی و پشتیبانی از راه‌حل‌های مبتنی بر منابع هستند، در دسترس قرار داد. آن‌ها اکنون می‌توانند از مزایای مشابه همتایان بزرگ‌تر خود مانند فرآیندهای خودکار، بهبود دقت داده‌ها و کارایی بیشتر برخوردار شوند. با نرم افزار ابری، فروشنده نرم افزار مسئولیت مدیریت سخت افزار فیزیکی و سرورها را بر عهده دارد.

 

آینده سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانیERP

هر سال تحولات جدیدی اتفاق می افتد که آینده ERP Trends را پویاتر می کند. آینده برای کاربران نرم افزار ERP با ادغام یادگیری ماشین (ML) و هوش مصنوعی (AI) امیدوار کننده به نظر می رسد. این فناوری به سمت اینترنت اشیا (IoT) متمایل خواهد شد که احتمالاً آینده سیستم‌های ERP را شکل می‌دهد، زیرا این سیستم‌های هوشمند ERP (iERP) می‌توانند از تجزیه و تحلیل داده‌های پیشرفته استفاده کنند تا قدرت پیش‌بینی باورنکردنی را به عملیات کسب‌وکار و کارهای دستی را کاهش دهید تا با حداقل تلاش، خروجی را به حداکثر برسانید. به طور خلاصه، ML و AI به کسب و کارها قدرت می دهد تا تنظیمات سریعی را انجام دهند که باعث موفقیت می شود.

 

گسترش دستگاه‌های اینترنت اشیا مانند حسگرها، دوربین‌ها، سیستم‌های ردیابی و اسکنرها نیز بر کسب‌وکارهای ERP اخیر تأثیر گذاشته است. با اتصال دستگاه های تولید و توزیع به طور مستقیم به پایگاه داده مرکزی ارائه شده توسط سیستم های ERP، اینترنت اشیا شروع به ایجاد جایگاهی در بین تولید کنندگان و توزیع کنندگان کرده است زیرا به کسب و کارها کمک می کند تا تصویری جامع و در زمان واقعی از زنجیره تامین خود جمع آوری کنند.

 

پیشرفت در فناوری همیشه با تاریخچه ERP همراه بوده است و به رشد تجارت ادامه خواهد داد.

 

برنامه‌ ریزی منابع سازمانی (ERP) چیست؟

تفاوت بین سخت افزار و نرم افزار چیست؟

توسعه اپلیکیشن موبایل چیست؟

 

 

 

 

مطالب مرتبط

fasa logo 3 - Footer Dark 02 - 1

فسا با انجام پروژه های متعدد و ارائه راه حل های مورد اعتماد در حوزه های صنعتی، بیمه ای، خدمات ارزش افزوده، حمل و نقل هوشمند و مراکز داده، امنیت و تجهیز ساختمان ها تبدیل به یکی از فعالترین شرکت های مطرح در فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح مطلوب فناوری و تکنولوژی روز شده است.

 



اطلاعات تماس



 آدرس: تهران – بلوار میرداماد – خیابان کازرون – خیابان نیکنام – پلاک ۱۰


 ایمیل: info@fasatech.com

 تلفن: 5 -26424001-021



خدمات

• تولید و توسعه نرم‌افزار(IS)

• شبکه و زیرساخت(IT)

• برنامه‌ریزی منابع انسانی(EPR)

• امنیت اطلاعات و ارتباطات

• تامین تجهیزات و سخت‌افزار

• تامین منابع انسانی متخصص



لینک‌های مرتبط

car - Footer Dark 02 - 3
bike - Footer Dark 02 - 4