توسعه اپلیکیشن موبایل چیست؟

توسعه اپلیکیشن موبایل به سرعت در حال رشد است. از خرده‌فروشی، مخابرات و تجارت الکترونیک گرفته تا بیمه، مراقبت‌های بهداشتی و دولتی، سازمان‌ها در سراسر صنایع باید انتظارات کاربران را برای راه‌های راحت و بلادرنگ برای انجام معاملات و دسترسی به اطلاعات برآورده کنند. امروزه، دستگاه‌های تلفن همراه – و برنامه‌های تلفن همراه – محبوب‌ترین راه برای اتصال مردم و کسب‌وکارها به اینترنت هستند. سازمان‌ها برای مرتبط ماندن، پاسخگو و موفق بودن، باید اپلیکیشن‌های موبایلی را که مشتریان، شرکا و کارمندانشان می‌خواهند توسعه دهند.

با این حال توسعه اپلیکیشن موبایل ممکن است دلهره آور به نظر برسد. هنگامی که پلتفرم یا پلتفرم‌های سیستم‌عامل را انتخاب کردید، باید بر محدودیت‌های دستگاه‌های تلفن همراه غلبه کنید و برنامه خود را از موانع احتمالی توزیع عبور دهید. خوشبختانه، با پیروی از چند دستورالعمل اساسی و بهترین شیوه، می توانید سفر توسعه برنامه خود را ساده کنید.

توسعه اپلیکیشن موبایل چیست؟

توسعه اپلیکیشن موبایل فرآیند ساخت نرم‌افزار برای گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و دستیارهای دیجیتال است که معمولاً برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS می‌باشد. این نرم افزار را می توان از قبل روی دستگاه نصب کرد، از فروشگاه اپلیکیشن موبایل دانلود کرد یا از طریق مرورگر وب موبایل به آن دسترسی داشت. زبان های برنامه نویسی و نشانه گذاری مورد استفاده برای این نوع توسعه نرم افزار شامل جاوا، سوئیفت، سی شارپ و HTML5 است.

مراحل توسعه اپلیکیشن موبایل

یک پلتفرم را انتخاب کنید
بسیاری از تیم های توسعه برنامه مستقل ابتدا برنامه های خود را برای اندروید می‌سازند. چرا؟ اکثریت قریب به اتفاق – حدود 70 درصد – از گوشی‌های هوشمند دارای اندروید هستند و فروشگاه Google Play محدودیت‌های کمتری نسبت به اپ استور اپل دارد. از سوی دیگر، برنامه‌های کاربردی موبایلی که برای iOS توسعه یافته‌اند، دستگاه‌های بسیار کمتری دارند که نیاز به پشتیبانی دارند و بهینه‌سازی را ساده‌تر می‌کند. و حفظ کاربر معمولا برای برنامه های iOS بیشتر است.

بسته به مورد استفاده  و مخاطبان مورد نظر برای برنامه موبایلی که در حال توسعه هستید، ممکن است ملاحظات دیگری نیز داشته باشید. به عنوان مثال، اگر در حال طراحی برنامه ای برای کارمندان سازمان خود هستید، باید از پلتفرم هایی که آنها استفاده می کنند پشتیبانی کنید، که ممکن است به معنای توسعه برنامه های چند پلتفرمی باشد که برای اندروید و iOS کار می کنند.

یا اگر در حال ساختن یک اپلیکیشن موبایل برای مشتریان خود هستید و می دانید که اکثریت آنها از آیفون استفاده می کنند، توسعه برنامه های iOS باید در اولویت قرار گیرد. ملاحظات اضافی هنگام توسعه برنامه های تلفن همراه شما شامل استراتژی های کسب درآمد و رفتار پیش بینی شده کاربر است که می تواند تحت تأثیر عوامل جغرافیایی و فرهنگی قرار گیرد.

با ادغام پلتفرم توسعه و ابزار مدیریت دستگاه، کارایی را افزایش دهید و امنیت را تشدید کنید.

برای اندروید و iOS توسعه می‌دهید: برنامه‌های بومی یا برنامه‌های ترکیبی؟

فرض کنید باید توسعه اپلیکیشن موبایل را برای سیستم عامل اندروید و iOS انجام دهید. بهترین رویکرد توسعه نرم افزار چیست؟

شما می توانید دو برنامه بومی توسعه دهید. استفاده از API های بومی و زبان های برنامه نویسی خاص سیستم عامل می تواند به شما در ساخت یک برنامه قدرتمند کمک کند. اکثر برنامه های سازمانی، به ویژه آنهایی که به ترافیک API قابل توجهی نیاز دارند، از توسعه بومی بهره می برند.

اگر تصمیم دارید برنامه های بومی را یک به یک توسعه دهید، احتمالاً می خواهید با اندروید شروع کنید – به همان دلایلی که توسعه دهندگان برنامه های مستقل اغلب بر روی Android تمرکز می کنند. احتمالاً در توسعه برنامه کامل به عنوان MVP در اندروید و سپس تبدیل و بهینه سازی آن به iOS پس از انتشار، شانس بهتری خواهید داشت.

شما همچنان نیاز به اشکال زدایی و بازنویسی کد برای زبان مادری و طراحی مجدد رابط کاربری front-end دارید، زیرا عملکرد دو سیستم عامل بسیار متفاوت است و عملکرد چند پلتفرمی را غیرممکن می کند.

پس چرا به طور کامل از صفر شروع نکنیم؟ در حالی که نمی‌توانید به سادگی کد را به یک زبان برنامه‌نویسی جدید ترجمه کنید، بسیاری از قسمت‌های پشتی را می‌توان در کراس پلتفرم تکرار کرد. چارچوب‌ها، کتابخانه‌ها و برنامه‌های افزودنی شخص ثالث اغلب در هر دو محیط یکسان عمل می‌کنند و به شما امکان می‌دهند از دوباره کاری پرهزینه جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید از یک سرویس ابری تلفن همراه از پیش ساخته شده، مانند IBM Mobile Foundation، برای مدیریت وب‌انداخت استفاده کنید.

گزینه دیگر این است که هیبریدی را انتخاب کنید، با رویکرد نوشتن یک بار اجرا در هر نقطه. برنامه‌های ترکیبی از یک پایگاه کد استفاده می‌کنند که می‌تواند روی هر پلتفرم کار کند. آنها معمولاً در یک زبان برنامه نویسی که به طور جهانی شناخته شده است، مانند جاوا، جاوا اسکریپت، HTML یا CSS کدگذاری می شوند. از آنجایی که از دسترسی به API های بومی سیستم عامل محروم هستید، توسعه برنامه های کاربردی موبایل ترکیبی برای برنامه های کاربردی وب ساده – برنامه های موبایل سه یا چهار صفحه ای با عملکرد محدود، بهترین کار را دارد.

سبک فکر کن: ساختن برای یک پلتفرم موبایل

این که آیا توسعه اپلیکیشن موبایل بومی یا ترکیبی را انتخاب می کنید، یکی از اولین موانع شماست.

نیاز به غلبه بر منابع نسبتا محدود در دستگاه های تلفن همراه است. دستگاه تلفن همراه مورد نظر شما قدرت پردازش و حافظه بسیار کمتری نسبت به رایانه های رومیزی یا سرورهای سازمانی خواهد داشت. این محدودیت ها ممکن است چالش مهمی به نظر برسند، به خصوص اگر با منابع نسبتاً بی حد و حصری برای توسعه نرم افزارهای معمولی برای برنامه های وب آشنایی بیشتری داشته باشید.

منابع محدود پلت فرم تلفن همراه به این معنی است که باید اهداف خود را برای طراحی برنامه خود تنظیم کنید.

در طول فرآیند توسعه اپلیکیشن موبایل، توسعه دهندگان باید تلاش کنند تا اطمینان حاصل کنند که اپلیکیشن موبایل آنها نسبت به یک اپلیکیشن دسکتاپ معمولی، منابع کمتری مصرف می کند.

ارائه یک تجربه کاربری عالی حیاتی است. این با درک این موضوع شروع می شود که رابط کاربری شما برای یک برنامه تلفن همراه باید ساده تر از رابط کاربری دسکتاپ باشد. با ایجاد یک طراحی UX ساده که بر عملکردهای حیاتی متمرکز است، می توانید تجربه کاربری بهتری را در عین مصرف منابع کمتر ارائه دهید.

رابط برنامه موبایل شما باید برای لمس طراحی شود. کاربران تلفن همراه باید بتوانند به راحتی برنامه شما را پیمایش کنند و ورودی را بدون تایپ زیاد ارائه دهند.

خوشبختانه، این الزامات برای برنامه‌های کارآمد و ساده مبتنی بر لمس، به خوبی با انتظارات کاربر مطابقت دارد. کاربران تلفن همراه معمولاً می خواهند وظایف را به سادگی و تنها با چند ضربه انجام دهند. آن‌ها برنامه‌هایی را می‌خواهند که بیش از همه سریع، راحت و آسان برای استفاده در دستگاه‌های تلفن همراهشان باشند.

پردازش را به ابر بارگذاری کنید
اگر برنامه تلفن همراه شما نیاز به پردازش بیشتری نسبت به یک پلت فرم معمولی تلفن همراه داشته باشد، چه باید کرد؟ بارگذاری آن پردازش را در فضای ابری در نظر بگیرید.

از طریق استفاده هوشمندانه از APIها، می‌توانید برنامه خود را به سرویس‌ها و پایگاه‌های داده مبتنی بر ابر متصل کنید تا عملکردهای پیشرفته‌ای را بدون کاهش سرعت برنامه یا فشار دادن دستگاهی که روی آن اجرا می‌شود، ارائه دهید. حتی می‌توانید ذخیره‌سازی و ذخیره داده‌ها را در یک سرور مبتنی بر ابر بارگیری کنید و داده‌های بسیار کمی را روی دستگاه باقی بگذارید.

برنامه خود را با خدمات ابری پیشرفته گسترش دهید
ابر می تواند مزایای بیشتری فراتر از افزایش عملکرد ارائه دهد. برای افزودن ویژگی‌ها و بهبود قابلیت استفاده، برنامه تلفن همراه خود را به سرویس‌های ابری قدرتمند متصل کنید. از APIها برای ادغام ویژگی‌های جدید، مانند خدمات پیشرفته مبتنی بر ابر که می‌توانند به شما در بهبود برنامه‌های تلفن همراه کمک کنند، استفاده کنید. اینها شامل اعلان‌های فشار، تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی مبتنی بر IBM Watson، ادغام دستگاه هوشمند اینترنت اشیا (IoT) و موارد دیگر است.

به یک برنامه توسعه دهنده بپیوندید
نه اندروید و نه iOS یک محیط کاملا باز نیستند. قبل از اینکه برنامه شما به طور رسمی توزیع شود، باید به برنامه توسعه دهنده مناسب بپیوندید.

 

لینکهای مفید:

توسعه پایگاه داده

توسعه وب

ساخت اپلیکیشن دسکتاپ

full stack development

گروه خودروسازی سایپا

مطالب مرتبط

fasa logo 3 - Footer Dark 02 - 1

فسا با انجام پروژه های متعدد و ارائه راه حل های مورد اعتماد در حوزه های صنعتی، بیمه ای، خدمات ارزش افزوده، حمل و نقل هوشمند و مراکز داده، امنیت و تجهیز ساختمان ها تبدیل به یکی از فعالترین شرکت های مطرح در فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح مطلوب فناوری و تکنولوژی روز شده است.

 



اطلاعات تماس



 آدرس: تهران – بلوار میرداماد – خیابان کازرون – خیابان نیکنام – پلاک ۱۰


 ایمیل: info@fasatech.com

 تلفن: 5 -26424001-021



خدمات

• تولید و توسعه نرم‌افزار(IS)

• شبکه و زیرساخت(IT)

• برنامه‌ریزی منابع انسانی(EPR)

• امنیت اطلاعات و ارتباطات

• تامین تجهیزات و سخت‌افزار

• تامین منابع انسانی متخصص



لینک‌های مرتبط
logo - Footer Dark 02 - 3
car - Footer Dark 02 - 4
bike - Footer Dark 02 - 5