منابع انسانی به افراد شاغل در یک سازمان و هم به بخش مسئول مدیریت چرخه زندگی هر کارمند اشاره دارد. اما اگر شخصی منابع انسانی را در یک محیط کاری ذکر می کند، اغلب به بخش منابع انسانی “HR” مراجعه می کند.
منابع انسانی مسئول جذب، استخدام، آموزش و مدیریت یک کارمند از درخواست شغلی تا اخراج نهایی است. این مدیریت سرتاسر کارکنان شامل استراتژیهایی برای مدیریت حقوق و دستمزد و مزایا، ارتقای مهارت، ایجاد فرهنگ مثبت در محیط کار، بهینهسازی بهرهوری کارکنان، مدیریت روابط کارفرما و کارمند، خاتمه کار و غیره است.
مدیریت منابع انسانی را نباید با مدیریت نیروی کار، که بر برنامه ریزی استراتژیک برای جهت گیری رشد سازمان متمرکز است و نه بر نظارت روزانه کارکنان، اشتباه گرفت.
نقش منابع انسانی
هر کسبوکاری میخواهد کارمندان خود را به درستی انجام دهد، اما ملاحظات تجاری اغلب به این نیت خوب کمک میکند. بخش منابع انسانی وجود دارد تا سیاست هایی را تدوین کند که بین منافع کارفرما و کارمند تعادل ایجاد کند.
تیم مدرن منابع انسانی فراتر از مسئولیت های میراثی مانند مدیریت حقوق و دستمزد و مزایا، رسیدگی به خدمت و روابط پس از بازنشستگی حرکت کرده است. اکنون شامل طراحی استراتژی هایی برای به دست آوردن کارکنان مناسب، اطمینان از حفظ کارمندان با پرداختن به چالش های آنها، مدیریت جدایی کارکنان، رسیدگی به انطباق و مسائل قانونی و ماندن در صدر روندهای صنعت منابع انسانی است.
استخدام
نیروی انسانی مسئول پرکردن پست های خالی در یک سازمان است. فرآیند استخدام معمولاً شامل ایجاد و ارسال شرح شغل، پذیرش درخواستها، انتخاب نامزدها در فهرست کوتاه، سازماندهی مصاحبه، استخدام و عضویت است. هر یک از این مراحل استخدام شامل طراحی گردش کار و اجرای آن به گونه ای است که اطمینان حاصل شود که بهترین کاندیداها را استخدام می کنند. بسیاری از تیم ها برای کمک به خودکارسازی این فرآیندها به نرم افزار استخدام تکیه می کنند.
مدیریت غرامت و مزایا
رسیدگی به حقوق و مزایای کارکنان بخش مهمی از مسئولیت های منابع انسانی است. علاوه بر مدیریت حقوق و دستمزد، شامل سفر و هزینه ها، مرخصی با حقوق، مرخصی استعلاجی، بازنشستگی، سلامتی و سایر مزایا می شود.
مدیریت استعداد
استخدام فرآیندی پرهزینه است و بنابراین مهم است که اطمینان حاصل شود که استخدامهای جدید تا زمانی که ممکن است در سازمان باقی بمانند. آموزش و توسعه کارکنان اعم از استخدامی جدید یا قدیمی با مشورت مدیران بر عهده منابع انسانی است.
برای این منظور، بخشهای منابع انسانی از مدیریت استعداد برای طراحی برنامههای مختلف انگیزه، وفاداری و حفظ کارکنان استفاده میکنند. توسعه شغلی، راهنمایی، برنامهریزی جانشین پروری و جابهجایی بین بخشی راههای بسیار مهمی برای تضمین حفظ کارمندان هستند.
سایر مسئولیت ها
پوشش دادن همه چیزهایی که یک بخش منابع انسانی انجام می دهد یک مقاله کامل می خواهد، اما در اینجا چند مورد دیگر از متداول ترین مسئولیت های یک بخش منابع انسانی مدرن وجود دارد:
طراحی خطمشیهای محل کار: منابع انسانی نه تنها مسئول استخدام افراد است، بلکه برای اطمینان از مساعد بودن محل کار برای عملکرد مطلوب نیز مسئولیت دارد. آنها این امر را با طراحی سیاست های محل کار با مشورت با مدیریت ارشد تضمین می کنند.
انطباق قانونی: بخش منابع انسانی باید از آخرین قوانینی که بر کارکنان و همچنین سازمان تأثیر می گذارد آگاه باشد.
رابطه کارفرما و کارمند: بخش منابع انسانی مسئول مدیریت افراد به گونه ای است که رابطه بین کارفرما و کارمند همیشه صمیمانه باقی بماند. این امر به ویژه برای واحدهای تولیدی که در آن قوانین کار نیز وارد عمل می شود، مهم می شود.
عوامل خارجی: منابع انسانی همچنین نیاز به پیگیری عوامل خارجی دارد که تحت کنترل آن نیستند اما قطعاً بر سازمان و کارکنان آن تأثیر می گذارند. به عنوان مثال، استفاده از فناوری، پیشرفت های جهانی، شبکه های رسانه های اجتماعی، افزایش محبوبیت مدل های کاری ترکیبی و غیره.
تنوع، برابری و شمول ” DEI ” اگر میخواهید کسبوکارتان موفق شود، باید سیاستها و برنامههایی را بپذیرید که DEI را ترویج میکنند. طراحی سیاستهای استخدام قوی محل خوبی برای شروع است، اما منابع انسانی باید این را با کمک به همه ذینفعان در ایجاد یک طرز فکر DEI به پیش ببرد.
منابع انسانی داخلی در مقابل خارجی
بسته به اندازه و نیازهای کسب و کار خود، می توانید یک بخش منابع انسانی داخلی داشته باشید یا آن را برون سپاری کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که فقط برخی از بخشهای منابع انسانی، مانند حقوق و دستمزد، مدیریت مزایا، استخدام، عضویت، انطباقهای قانونی و غیره باید برونسپاری شوند. طراحی استراتژی برای مدیریت منابع انسانی باید در داخل سازمان حفظ شود.
منابع انسانی خارجی میتواند برای تیمهای کوچک مقرونبهصرفه باشد، زیرا شما تواناییهای بهتر و دسترسی آسانتری به کارشناسان دارید. با این حال، شما هنوز باید یک تیم کوچک منابع انسانی متشکل از یک تا دو نفر در داخل داشته باشید تا به طراحی سیاست های لازم کمک کند و اطمینان حاصل کنید که تیم منابع انسانی خارجی تمام مشخصات شما را برآورده می کند.
در نهایت، اینکه شما از یک تیم منابع انسانی داخلی یا خارجی استفاده می کنید، بستگی به نیاز و بودجه شما دارد.