10 توسعه نرم افزار

در این مقاله انواع توسعه نرم افزار را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انواع مختلفی از توسعه نرم افزار وجود دارد. اغلب، انواع مختلف توسعه دهندگان با هم کار می کنند تا پروژه شما را به نتیجه برسانند. در اینجا فقط 10 نوع از انواع موجود وجود دارد. برخی از آنها با هم همپوشانی دارند، در حالی که برخی دیگر به مجموعه مهارت‌های متمایز نیاز دارند.

10 توسعه نرم افزار

 

1.توسعه Front-end

هر بار که به یک وب‌سایت نگاه می‌کنید، کار توسعه‌دهنده Front را می‌بینید. این کارشناسان روی بخشی از محصول کار می کنند که کاربر با آن در تعامل است. آنها در درجه اول با رابط کاربری (UI) سروکار دارند. به عنوان مثال، آنها ممکن است طرح، جنبه های بصری و عناصر تعاملی یک وب سایت یا برنامه را ایجاد کنند. با این حال، نقش آنها با نقش یک طراح رابط کاربری یا تجربه کاربر (UX) یکسان نیست. آنها همچنین اشکالات را برطرف می کنند و مطمئن می شوند که UI می تواند در مرورگرهای مختلف اجرا شود.

آنها باید در برنامه نویسی مهارت بالایی داشته باشند و از نزدیک با توسعه دهندگان Backend کار کنند تا اطمینان حاصل کنند که دو جنبه محصول به طور منسجم عمل می کنند.

 

2.توسعه Backend

در مقابل، یک توسعه‌دهنده بک‌اند با بخشی از محصولی که کاربران نمی‌توانند ببینند کار می‌کند Backend. این حرفه ای زیرساختی را ایجاد می کند که وب سایت، برنامه یا برنامه را با تمرکز بر عملکرد، یکپارچه سازی سیستم ها و منطق اصلی قدرت می دهد. آنها همچنین با ساختار پیچیده و زیربنایی برخورد خواهند کرد و از استحکام اطمینان حاصل می کنند عملکرد، مقیاس پذیری و امنیت.

 

همانطور که در بالا ذکر کردیم، توسعه دهندگان فرانت اند و بک اند برای ایجاد یک محصول نهایی از نزدیک با هم همکاری می کنند. آنها هر دو در تکمیل یک پروژه نقش مهمی ایفا می کنند.

 

3.توسعه تمام پشته(Full Stack)

یک توسعه دهنده تمام پشته در تمام جنبه های محصول ، از جمله جلو و عقب به پایان می رسد. برای اینکه یک توسعه دهنده تمام پشته موفق باشید، باید مهارت های برنامه نویسی قوی و همچنین انواع مهارت های نرم که همه متخصصان فناوری باید داشته باشند، مانند حل مسئله و تفکر انتقادی، داشته باشید. در پایان روز، شما – و شاید تیم شما – مسئول ایجاد یک محصول کامل و کامل، مانند یک برنامه کاربردی وب کاملاً کارآمد هستید.

 

در حالی که این نوع توسعه دهنده ممکن است بهترین هر دو جهان به نظر برسد، مهم است که درک کنیم که با یک نفر که بخش عمده کار را انجام می دهد، روند ممکن است کندتر باشد.

 

4.توسعه دسکتاپ

توسعه دهندگان دسکتاپ به طور انحصاری برنامه هایی را ایجاد می کنند که بر روی یک سیستم عامل دسکتاپ اجرا می شوند، مانند ویندوز، مک، یا لینوکس. این با توسعه دهندگانی که برنامه هایی را ایجاد می کنند که روی موبایل، تبلت یا دستگاه های دیگر اجرا می شوند، مخالف است.

 

این نوع تخصص در روزهای اولیه برنامه نویسی، قبل از روزگار اپلیکیشن های موبایل، همه جا بیشتر بود. با این حال، آنها هنوز هم در چشم انداز امروزی جایگاهی دارند.

 

5.توسعه وب

توسعه وب فرآیند ساخت برنامه های کاربردی وب است. افراد از این برنامه ها از طریق مرورگر اینترنت در دستگاه های متعددی استفاده می کنند. این با یک برنامه تلفن همراه متفاوت است که روی تلفن یا تبلت اجرا می شود و برای اجرا لزوماً به اتصال اینترنت نیاز ندارد.

 

توسعه وب یک اصطلاح چتر است که هم توسعه جلویی و هم توسعه باطنی را در بر می گیرد. حرفه ای ها همچنین می توانند توسعه دهندگان وب کامل باشند.

 

6.توسعه پایگاه داده

نباید با یک مدیر پایگاه داده اشتباه گرفته شود، که معمولاً با نگهداری و عیب یابی پایگاه داده روزانه کار می کند و سیستم را پیاده سازی می کند، یک توسعه دهنده پایگاه داده مسئول ساخت پایگاه داده، اصلاح و طراحی برنامه های موجود یا جدید و اطمینان از برآورده شدن آنها از الزامات است. کاربران بعضی اوقات ، نقش های مدیر و توسعه دهنده پایگاه داده با هم همپوشانی دارند – این بستگی به نیاز مشتری یا کارفرما دارد.

 

7.توسعه موبایل

همانطور که احتمالاً از نام آن مشخص است، یک توسعه‌دهنده موبایل برنامه‌هایی را می‌سازد که به صورت بومی بر روی دستگاه‌های تلفن همراه، از جمله گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و برخی از انواع ساعت‌های هوشمند اجرا می‌شوند. معمولاً، این متخصصان در توسعه iOS یا Android تخصص دارند، اما نه در هر دو.

 

امکان کار با این دو سیستم عامل وجود دارد. با این حال، بسیاری از شرکت‌ها با توسعه‌دهندگانی کار می‌کنند که فقط در این زمینه متخصص هستند یکی این به این دلیل است که آن‌ها نسبت به کسانی که در هر دوی آن‌ها صحبت می‌کنند، اطلاعات بیشتری در مورد پیچیدگی‌های هر نوع توسعه دارند، زیرا ابزارها، چارچوب‌ها و زبان‌ها متفاوت هستند.

 

8.رایانش ابری

رایانش ابری شامل خدمات، برنامه‌ها و برنامه‌هایی است که روی ابر اجرا می‌شوند. این بدان معناست که تقریباً از هر مکانی می توان از راه دور به آنها دسترسی داشت، مشروط بر اینکه کاربر اتصال اینترنتی و ورود مناسب داشته باشد. بسیاری از ابزارهایی که اکثر مردم هر روز از آن استفاده می کنند، مانند Google Docs، برنامه های مبتنی بر ابر هستند. آنها مزایای زیادی از جمله مقیاس پذیری را ارائه می دهند.

 

برخی از توسعه دهندگان در رایانش ابری تخصص دارند (یعنی ایجاد پلتفرم های ابری). آنها برنامه های کاربردی ابری ایجاد می کنند و استقرار و مهاجرت ابر را تسهیل می کنند، همچنین خدمات ابری را مدیریت می کنند و تعمیر و نگهداری را برای کاربران فراهم می کنند.

 

9.مهندسی DevOps

DevOps مجموعه ای از شیوه ها و فلسفه هایی است که بر تحویل سریع، کارآمد و مشتری محور نرم افزار متمرکز است. در رابطه با Agile، این سبک به طور گسترده توسط توسعه دهندگان نرم افزار و تیم ها در سراسر جهان پذیرفته شده است.

 

مهندسان DevOps با تیم هایی کار می کنند که اصول را تمرین می کنند. آنها نه تنها در توسعه محصول در دست، بلکه در تست تضمین کیفیت (QA) و استقرار نهایی شرکت می کنند. آنها باید دارای طیف گسترده ای از مهارت ها مانند برنامه نویسی، ادغام، اسکریپت نویسی، تست QA و غیره باشند. آنها  همچنین نیاز به ترکیب تئوری و عمل برای پشتیبانی و همکاری با بقیه اعضای تیم، که ممکن است شامل توسعه دهندگان نرم افزار و متخصصان QA باشد.

 

10.مهندسی امنیت

همه می دانند که امنیت در نرم افزار در این روز چقدر اهمیت دارد  و سن متخصصان نرم‌افزار امنیتی برای اطمینان از امنیت سیستم‌های تکنولوژیکی مختلف متعهد هستند. آنها باید دانش گسترده ای از روش ها، شیوه ها، ابزارها و الگوهایی که مجرمان سایبری برای هک نرم افزار استفاده می کنند داشته باشند تا بتوانند از وقوع این حملات جلوگیری کنند.

 

هکرهای اخلاقی نمونه ای از این نوع حرفه ای ها هستند. آن‌ها با مشتریان کار می‌کنند تا نرم‌افزاری را برای شناسایی دقیق و افشای آسیب‌پذیری‌ها هک کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند قبل از اینکه توسط مجرمان سایبری مورد سوءاستفاده قرار گیرند، آن‌ها را اصلاح کنند.

تولید و پشتیبانی سیستمهای نرم افزاری از خدمات فناوری سایپا ارتباط می‌باشد.

توسعه نرم افزار چیست؟

نرم افزار چیست؟

گروه خودرو سازی سایپا

 

 

 

 

مطالب مرتبط

fasa logo 3 - Footer Dark 02 - 1

فسا با انجام پروژه های متعدد و ارائه راه حل های مورد اعتماد در حوزه های صنعتی، بیمه ای، خدمات ارزش افزوده، حمل و نقل هوشمند و مراکز داده، امنیت و تجهیز ساختمان ها تبدیل به یکی از فعالترین شرکت های مطرح در فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح مطلوب فناوری و تکنولوژی روز شده است.

 



اطلاعات تماس



 آدرس: تهران – بلوار میرداماد – خیابان کازرون – خیابان نیکنام – پلاک ۱۰


 ایمیل: info@fasatech.com

 تلفن: 5 -26424001-021



خدمات

• تولید و توسعه نرم‌افزار(IS)

• شبکه و زیرساخت(IT)

• برنامه‌ریزی منابع انسانی(EPR)

• امنیت اطلاعات و ارتباطات

• تامین تجهیزات و سخت‌افزار

• تامین منابع انسانی متخصص



لینک‌های مرتبط
logo - Footer Dark 02 - 3
car - Footer Dark 02 - 4
bike - Footer Dark 02 - 5