تاثیر هوش مصنوعی در زندگی روزمره

شاید این روزها که بحث هوش مصنوعی بسیار داغ است از خودمان بپرسیم اصلا تاثیر هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما چیست؟ آینده زندگی ما با ورود و نفوذ هوش مصنوعی در تمام بخش‌ها چطور خواهد بود؟  باید بدانید که هوش مصنوعی از بسیاری جهات زندگی ما را ایمن تر، آسان تر و سالم تر می کند. اما همچنان می تواند تهدیدهای جدی برای حقوق ما و کل جامعه باشد. در اینجا 9  روشی که هوش مصنوعی در زندگی روزمره تأثیر می گذارد و پیامدهای احتمالی پس از آن آورده شده است.

هوش مصنوعی یا AI، در سال‌های نه چندان دور یک بحث علمی تخیلی بود. کاپیتان‌های سفینه فضایی برای عبور از «کرم‌چاله‌ها» یا درک سایر گونه‌های ساکن در جهان گسترده به آن تکیه می‌کردند. امروز همه ما به نوعی کاپیتان سفینه فضایی هستیم. ما از هوش مصنوعی برای حل مشکلات زندگی روزمره خود استفاده می کنیم. برای یافتن سریع ترین راه بین آدرس خانه و محل کارمان، خواندن صفحات وب نوشته شده به زبان دیگر، جستجوی اطلاعات مورد نیاز و برای اهداف دیگر.

گسترش هوش مصنوعی به دلیل اینکه کارها را بسیار آسان‌تر و سریعتر می‌کند اغلب مورد تشویق قرار می‌گیرد. با این حال، این قیمت خود را هم دارد. هوش مصنوعی چالش ها و تهدیدهای اخلاقی، اجتماعی و حقوقی بزرگی را برای جوامع ما ایجاد می کند. این چالش ها و تهدیدها باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند، کاهش داده شوند و در برخی موارد از بین بروند.

 

9 روشی که هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما تأثیر می‌گذارد

در ادامه 9 روشی که هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما تأثیر می‌گذارد، اعم از خوب، بد و زشت خواهید دید:

فن آوری تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره به تدریج به تجربه روزمره ما تبدیل شده است، چه از طریق دوربین های مدار بسته نصب شده در مکان های عمومی و چه از طریق فناوری های تشخیص چهره با تلفن های هوشمند. در گوشی های هوشمند، قابلیت هوش مصنوعی معمولا برای قفل و باز کردن دسترسی استفاده می شود. داده ها از دستگاه شما خارج نمی شوند، فقط برای صرفه جویی در زمان تایپ رمز عبور یا کد شما وجود دارد.

این خیلی بی گناه به نظر می رسد، درست است؟ خوب، ممکن است بدتر باشد، اما از بی گناهی دور است. دیگران ممکن است در هنگام خواب قفل گوشی شما را با نشان دادن صورت خود باز کنند. این فناوری ممکن است دور زده شود و داده های ذخیره شده در تلفن شما را برای افراد غیرمجاز در دسترس قرار دهد. همچنین ممکن است اسکن صورت را عادی کند، و باعث می شود که تصور اسکن صورت شما توسط دیگران کمتر و کمتر آزاردهنده باشد.

 

سرآشپزهای رباتیک

باور کنید یا نه، سرآشپزهای رباتیک نیز در حال حاضر در بازار وجود دارند. در حالی که  این فناوری ارزان نیست، اما ممکن است در سال‌های آینده گسترش یابد، درست مانند دستگاه‌های چک‌اوت خودکار در سوپرمارکت‌ها. به هر حال، آیا می‌دانستید که همسر مردی که دستگاه‌های خودپرداز را اختراع کرده است، هرگز از آن‌ها استفاده نمی‌کند،او برای دریافت پول به شعبه محلی خود مراجعه می‌کند؟

ممکن است فناوری کارها را سریع‌تر کند، اما عدم تعاملات تصادفی انسانی می‌تواند برای کیفیت مضر باشد. این فناوری می تواند تعداد وجود زیادی از افراد را در پذیرایی از مهمانان بیهوده کند و برای مشاغل کوچکی که باقی خواهند ماند، ممکن است خطرات شغلی و پیامدهای قانونی مرتبط با آن وجود داشته باشد.

همانطور که گفته شد، فیل بزرگ در اتاق نگرانی های حفظ حریم خصوصی خواهد بود. چه اتفاقی می‌افتد وقتی حسگرها و دوربین‌هایی که داده‌ها را به سیستم خودکار تغذیه می‌کنند، اطلاعات شخصی حساس مشتریان و یا کارمندان را ثبت می‌کنند. اجازه دادن به چنین سفارشی سازی ممکن است به معنای تحقق سوابق پزشکی حیاتی مانند آلرژی یا بیماری باشد که رازداری مطلق راه حل قابل قبولی برای آنهاست.

 

خرید شخصی

یک سایت فروشگاهی از کجا می داند که من فقط به خرید آن جفت نایک سفید فکر می کردم؟ فناوری هوش مصنوعی به طور گسترده توسط سایت های خرید آنلاین برای ایجاد توصیه های مناسب برای مشتری استفاده می شود. سایت‌ها سابقه مرور، اولویت‌ها و علایق شما را جمع‌آوری می‌کنند، همچنین فعالیت شما را در برنامه‌ها و وب‌سایت‌های شرکت‌های دیگر ردیابی می‌کنند. با استفاده از هوش مصنوعی، برندها می توانند به طور هوشمندانه و کارآمدتری از طریق پتابایت داده اسکن کنند تا رفتار مشتری را پیش بینی کنند و توصیه های مرتبط و مفیدی را به مصرف کنندگان ارائه دهند.

این سطح از هوش برای ارائه یک تجربه خرید شخصی برای مصرف کننده حیاتی است. این چیزخوبی است؟ خیلی راحته حتما با این حال، مطمئناً بسیار نگران کننده است که شرکت های فناوری داده چه مقداراطلاعات از ما جمع آوری می کنند و چگونه پروفایل آنها، همراه با منافع مالی، می تواند علیه ما باشد.

 

دستیار صوتی دیجیتال

دستیار صوتی دیجیتال ابزاری است که همه ما هرازگاهی از آن استفاده می کنیم و در اکثر گوشی های هوشمند یافت می شود. این دستگاه ها به کاربر اجازه می دهند با استفاده از فرمان گفتاری جستجو کند و همچنین اطلاعات را از طریق سنتز صدا بازیابی کند. در بسیاری از خانه‌های جهان اول، دستیارهای صوتی دیجیتال جداگانه نیز وجود دارد که برای روشن و خاموش کردن رادیو، سفارش بلیط قطار یا ارسال پیام به عزیزان استفاده می‌شود. با این حال، استفاده از آنها به دور از خطر است.

 

خانه های هوشمند

مانند تلفن ها، خانه ها در حال تبدیل شدن به “هوشمند” هستند و این تصویر واضحتری از هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما ارائه می‌دهد. ترموستات ها در مورد ترجیحات و عادات روزانه ما یاد می گیرند، به طوری که وقتی به خانه برمی گردیم با دمای ایده آل خود مواجه می شویم.

برخی از یخچال ها لیستی از آنچه شما نیاز دارید را بر اساس آنچه در آن وجود ندارد ایجاد کرده و توصیه هایی برای نوشیدنی ارائه می دهند که با طبع شما مطابقت دارد. و البته، دستیارهای دیجیتالی با کنترل صوتی می توانند به سیستم ها و دستگاه های هوشمند شما متصل شوند، به طوری که می توانید بگویید “نور بیشتر” و نور بیشتری وجود خواهد داشت.

با این حال، خانه های هوشمند می توانند خطرناک باشند. سیستم گرمایشی که با سوئیچ چرخشی دستی کار می کند نمی تواند هک شود اما سیستم گرمایشی که به اینترنت متصل است می تواند. یخچال قدیمی شما کاری جز سرد نگه داشتن غذای شما ندارد. اما ممکن است یخچال هوشمند شما بدون اطلاع شما شروع به استخراج کریپتوهای کناری کند.

 

ارسال ایمیل و پیام

بسیاری از ما هر روز حداقل یک (یا چند) ایمیل و شاید بیش از چند پیام متنی ارسال می کنیم. توابع متن پیشگوی مبتنی بر هوش مصنوعی به ما کمک می کنند تا پیام های خود را بنویسیم. این امر گاهی اوقات منجر به تبادلات خنده‌دار می‌شود. اما به طور کلی، اگر در طول روز پیام‌های زیادی بنویسید، واقعاً می‌تواند زندگی شما را آسان‌تر کند. با این حال، فکر نکنید که مطلقاً هیچ نگرانی بالقوه ای در این باره وجود ندارد، کلمات کلیدی که تلفن یا رایانه شما یاد می گیرد ممکن است در مورد شما چیزهای زیادی بگوید اگر در دستان اشتباه قرار گیرند.

 

جستجوی اینترنتی گوگل

بسیاری از ما نمی توانیم یک روز را بدون جستجو در گوگل برای یافتن پاسخ یا محصولی که نمی توانیم بدون آن زندگی کنیم ادامه دهیم. موتورهای جستجو بدون کمک هوش مصنوعی نمی توانند کل اینترنت را اسکن کنند و آنچه را که می خواهید ارائه دهند. به نظر می‌رسد تبلیغات شما را دنبال می کنند؟ بله، این موارد توسط هوش مصنوعی فعال می‌شوند، بر اساس سابقه جستجوی شما هستند و با هدف قرار دادن مواردی که الگوریتم‌ها معتقدند برای شما ارزش قائل هستند، برای شما شخصی‌سازی شده‌اند.

علاوه بر این، زمانی که یک موتور جستجو به اندازه گوگل اکنون مسلط می شود، تأثیر زیادی از اطلاعاتی که ما پیدا می کنیم و سپس مرتبط می یابیم، می گیرد. همچنین تسلط زیادی بر سایر شرکت‌هایی که سعی می‌کنند چیزی به شما بفروشند به دست می‌آورد، زیرا ممکن است در رتبه 78 یا هفتم قرار بگیرند، پیشرفت یا سقوط کنند.

 

پخش جریانی برنامه ها

در پایان روز و  زمان استراحت ، بسیاری از ما به سرویس های پخش سینمای خانگی روی می آوریم. موتور توصیه‌های این شرکت‌ها با هوش مصنوعی کار می‌کند و از سابقه بازدید گذشته شما برای ارائه پیشنهادهایی برای آنچه ممکن است بخواهید تماشا کنید (از جمله ژانرها، بازیگران، دوره‌های زمانی و موارد دیگر) استفاده می‌کند.ابزار هوش مصنوعی می‌داند که چه زمانی از روز تماشا می کردید و چه چیزی را به طور سنتی در آن بازه زمانی دوست دارید.

 

مراقبت های بهداشتی

تاثیر هوش مصنوعی بر مراقبت های بهداشتی گسترده و عمیق است. هوش مصنوعی می تواند به افراد کمک کند تا سالم بمانند، به طوری که پزشکان کمتر مورد نیاز باشند، برنامه های کاربردی سلامت مصرف کننده مبتنی بر هوش مصنوعی در حال حاضر با تشویق به یک سبک زندگی سالم به مردم کمک می کنند. به دلیل ظرفیت آن برای تجزیه و تحلیل داده ها، هوش مصنوعی در حال حاضر برای تشخیص دقیق تر بیماری ها مانند سرطان و در مراحل اولیه آنها استفاده می شود.

در ارتباط با پوشیدنی‌های مصرف‌کننده و سایر دستگاه‌های پزشکی، هوش مصنوعی امکان نظارت بر بیماری قلبی در مراحل اولیه را فراهم می‌کند. این امر به پزشکان امکان می‌دهد تا در مراحل اولیه، دوره‌های تهدیدکننده زندگی را پیش‌بینی کنند، زمانی که ممکن است از چنین نتیجه‌ای جلوگیری شود. با این حال، ابزارهای پوشیدنی ممکن است اطلاعات حساسی را در مورد سلامتی شما (یا محل سکونت شما) نشان دهند و این اطلاعات ممکن است به مکان هایی برسد که نمی خواهید آنها را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی در خودرو

هوش مصنوعی در رباتیک

هوش مصنوعی در بازاریابی

هوش مصنوعی در آموزش

لینکهای مفید:

گروه خودروسازی سایپا

 

مطالب مرتبط

fasa logo 3 - Footer Dark 02 - 1

فسا با انجام پروژه های متعدد و ارائه راه حل های مورد اعتماد در حوزه های صنعتی، بیمه ای، خدمات ارزش افزوده، حمل و نقل هوشمند و مراکز داده، امنیت و تجهیز ساختمان ها تبدیل به یکی از فعالترین شرکت های مطرح در فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح مطلوب فناوری و تکنولوژی روز شده است.

 



اطلاعات تماس



 آدرس: تهران – بلوار میرداماد – خیابان کازرون – خیابان نیکنام – پلاک ۱۰


 ایمیل: info@fasatech.com

 تلفن: 5 -26424001-021



خدمات

• تولید و توسعه نرم‌افزار(IS)

• شبکه و زیرساخت(IT)

• برنامه‌ریزی منابع انسانی(EPR)

• امنیت اطلاعات و ارتباطات

• تامین تجهیزات و سخت‌افزار

• تامین منابع انسانی متخصص



لینک‌های مرتبط
car - Footer Dark 02 - 3
bike - Footer Dark 02 - 4