توسعه وب چیست؟

توسعه وب، که به عنوان توسعه وب سایت نیز شناخته می شود، به وظایف مرتبط با ایجاد، ساخت و نگهداری وب سایت ها و برنامه های کاربردی وب که به صورت آنلاین بر روی یک مرورگر اجرا می شوند، اشاره دارد. اما ممکن است شامل طراحی وب، برنامه نویسی وب و مدیریت پایگاه داده نیز باشد.

توسعه وب ارتباط نزدیکی با کار طراحی ویژگی ها و عملکرد برنامه ها (طراحی وب) دارد. اصطلاح توسعه معمولاً به ساخت واقعی این چیزها (یعنی برنامه نویسی سایت ها) اختصاص دارد.

ابزارهای اساسی درگیر در توسعه وب، زبان های برنامه نویسی به نام HTML (زبان نشانه گذاری فرامتن)، CSS (Cascading Style Sheets) و جاوا اسکریپت هستند. با این حال، تعدادی برنامه دیگر برای “مدیریت” یا تسهیل ساخت سایت ها استفاده می شود که در غیر این صورت باید “از ابتدا” با نوشتن کد انجام شود. تعدادی از سیستم های مدیریت محتوا (CMS) در این دسته قرار می گیرند، از جمله وردپرس، جوملا!، دروپال، TYPO3 و Adobe Experience Manager و غیره.

توسعه وب دقیقاً چیست؟

توسعه وب ارتباط نزدیکی باطراحی ویژگی‌ها و عملکرد وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها دارد (که اغلب «طراحی وب» نامیده می‌شود)، اما اصطلاح «توسعه وب» معمولاً به ساخت و برنامه‌نویسی واقعی وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها اختصاص دارد.

به تمام صفحات وبی که در طول سال ها استفاده کرده اید فکر کنید – توسعه دهندگان وب آن سایت ها را ساخته اند و مطمئن می شوند که به درستی کار می کنند و به گونه ای عمل می کنند که امکان تجربه کاربری عالی را فراهم می کند. توسعه دهندگان وب این کار را با نوشتن خطوط کد، با استفاده از انواع زبان های برنامه نویسی انجام می دهند، که بسته به وظایفی که انجام می دهند و پلتفرم هایی که روی آن کار می کنند، متفاوت است.

توسعه وب در مقابل طراحی وب

اگرچه همپوشانی وجود دارد، اما تفاوت های کلیدی بین توسعه وب و طراحی وب نیز وجود دارد. بیایید نگاه دقیق تری داشته باشیم:

طراحان وب:

هر چیزی را که کاربر در یک وب سایت یا محصول نرم افزاری می بیند ایجاد کنید، از جمله تمام عناصر بصری، رنگی، تایپوگرافی و قابلیت استفاده ، ممکن است به دانش یک زبان برنامه نویسی یا برخی مهارت های کدنویسی یا حداقل سطح آشنایی با زبان های پرکاربرد مانند HTML، CSS، PHP و جاوا اسکریپت نیاز داشته باشد.

رایج ترین زبان های برنامه نویسی کدامند؟

رایج ترین زبان های برنامه نویسی درگیر در توسعه وب عبارتند از:

HTML (زبان نشانه گذاری فرامتن)
CSS (برگ‌های سبک آبشاری)
جاوا اسکریپت

انواع توسعه وب

سه نوع اصلی توسعه وب وجود دارد: توسعه front-end، توسعه back-end و توسعه full-stack.

توسعه فرانت اند چیست؟
توسعه Front-end شامل سمت «رو به مشتری» توسعه وب است. به این معنا که معمولاً توسعه وب جلویی به بخشی از سایت، برنامه یا محصول دیجیتالی اشاره دارد که کاربران می‌بینند و با آن تعامل خواهند داشت. بنابراین، یک توسعه‌دهنده Front-End مسئول ظاهر و «احساس» یک محصول دیجیتال است، به همین دلیل است که اغلب به آنها طراح وب نیز می‌گویند.

توسعه دهندگان وب فرانت اند روی ترجمه طراحی وب سایت و ایده های بصری به کد تمرکز می کنند. یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار جلویی، ایده‌های طراحی ایجاد شده توسط دیگران در تیم‌های توسعه وب را می‌گیرد و آنها را به واقعیت برنامه‌ریزی می‌کند و به عنوان پلی بین طراحی و فناوری عمل می‌کند.

توسعه دهندگان Front-End معمولاً باید درک کاملی از زبان های برنامه نویسی از جمله HTML، CSS و جاوا اسکریپت و همچنین چارچوب هایی مانند React، Bootstrap، Backbone، AngularJS و EmberJS داشته باشند. مسئولیت‌های یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند شامل ایجاد وب‌سایت‌های واکنش‌گرا (که در هر دستگاهی به‌خوبی ظاهر و کار می‌کنند)، انجام آزمایش وب‌سایت و رفع هر گونه باگ شناسایی شده در طول فرآیند توسعه وب، و اطمینان از اینکه ساختار سایت از بهترین شیوه‌های SEO پیروی می‌کند، می‌شود.

مشاغل توسعه فرانت‌اند
بر خلاف توسعه Back-end، تعدادی از عناوین شغلی وجود دارد که مجموعه مهارت ها و سطوح مختلف تجربه را در توسعه front-end پوشش می دهد، از جمله:

توسعه دهنده Front-End
مهندس Front-End
توسعه دهنده وب CSS/HTML
طراح وب Front-End ( معمولاً شامل الزامات طراحی بصری و تعامل بیشتری است)
توسعه دهنده رابط کاربری جلویی (شامل مهارت های طراحی تعامل)
توسعه دهنده وب فرانت اند موبایل
کارشناس SEO Front-End (معمولاً نشان دهنده یک توسعه دهنده با تجربه در ترکیب استراتژی SEO است)
کارشناس دسترسی Front-End
Front-End Dev Ops
Front-End QA (شامل واحدهای تست، تست عملکرد، تست کاربر، و تست A/B)

توسعه Back-End چیست؟
اگر توسعه دهندگان Front-End مسئول ظاهر یک محصول دیجیتال هستند، توسعه دهندگان Back-End بر نحوه عملکرد آن تمرکز می کنند. یک توسعه‌دهنده Back-End، چارچوب اولیه یک وب‌سایت را قبل از نگهداری آن ایجاد می‌کند و از عملکرد آن به نحوی که باید، از جمله تعاملات پایگاه داده، احراز هویت کاربر، سرور، پیکربندی شبکه و میزبانی، و منطق تجاری اطمینان حاصل کند. توسعه دهندگان Back End به سیستم ها و ساختارهایی می پردازند که به برنامه های رایانه ای اجازه می دهند تا به دلخواه عمل کنند.

مسئولیت اصلی Back-End Developers اطمینان از عملکرد سایت از جمله واکنش‌پذیری و سرعت آن است. برای انجام این کار، توسعه دهندگان Back-End باید بدانند که چگونه سرورهایی با چارچوب های مدرن بسازند (در حین توسعه API های سفارشی و ارائه وب سایت ها و فایل های ثابت)، و نحوه مدیریت پایگاه های داده و داده ها در یک وب سرور.

به طور معمول، توسعه دهندگان Back-End از زبان های برنامه نویسی سمت سرور، از جمله PHP، Ruby، و Python و همچنین ابزارهایی مانند MySQL، Oracle و Git استفاده می کنند.

برنامه نویس Full-Stack چیست؟
یک توسعه دهنده Full-Stack شخصی است که با فرانت اند و بک اند آشنایی دارد. توسعه دهندگان Full Stack معمولاً طیف گسترده ای از زبان های برنامه نویسی را می دانند و به دلیل تطبیق پذیری آنها، ممکن است نقش رهبری در پروژه ها بیشتر از توسعه دهندگان متخصص باشد. آنها کلی گرا هستند، در پوشیدن هر دو کلاه ماهر هستند و با هر لایه توسعه آشنا هستند. بدیهی است که کارفرمایان می خواهند توسعه دهندگان Full-Stack را استخدام کنند – طبق یک مطالعه Indeed، آنها چهارمین شغل پرتقاضا در فناوری هستند.

اندی شورا، توسعه‌دهنده Front-End، می‌نویسد: «تمایلات دفاعی من معمولاً با شنیدن عبارت جادویی (“فول پشته”) در حالت آماده‌باش قرار می‌گیرند. «پشته‌ها بسیار بزرگ‌تر از آنچه بودند، هستند، و اینکه بتوانید ادعا کنید که در هر لایه از توسعه وب مهارت‌های پیشرفته‌ای کسب کرده‌اید، مطمئناً ادعای کمی نیست. آیا این بدان معنی است که شما طیف گسترده ای از مهارت ها را دارید یا در همه چیز تخصص دارید؟”

در حالی که این تصور همچنان ادامه دارد، هنوز تعداد فزاینده‌ای از متخصصان فناوری وجود دارند که خود را توسعه‌دهنده تمام پشته می‌دانند. بر اساس نظرسنجی اخیر Stack Overflow از توسعه دهندگان، 48.2 درصد خود را توسعه دهندگان Full-Stack می دانند.

آنچه مشخص نیست این است که آیا اکنون انتظار می‌رود توسعه‌دهندگان مهارت‌های گسترده‌تری داشته باشند یا اینکه توسعه‌دهندگان این وظیفه را بر عهده می‌گیرند که عملکردهای هر دو قسمت جلویی و پشتی را درک کنند. در هر صورت، برای توسعه دهندگان مشتاق داشتن پایه و اساس در هر دوی این موارد، اهمیت فزاینده ای پیدا می کند.

مهندس نرم افزار و نویسنده فناوری، محمد انسر، توصیه می کند: «برای اکثر افرادی که امیدوارند به بهبود وب نفوذ کنند، باید ابتدا روی ایجاد یک شرکت در هر دو بخش فرانت و بک اند تمرکز کنند. «وقتی این کار رو انجام دادید، می تونید ادعا کنید.»

و با توجه به اینکه انتظار می رود تقاضا برای توسعه دهندگان تا سال 2026، 15 درصد رشد کند (برای 24400 شغل جدید)، بسیار سریعتر از میانگین نرخ رشد مشاغل در ایالات متحده، ممکن است زمان بهتری برای غوطه ور شدن و کسب اطلاعات بیشتر در مورد همه لایه های توسعه وب وجود نداشته باشد. .

لینکهای مفید:

ساخت اپلیکیشن دسکتاپ

full stack development

فرانت اند و طراحی وب

تفاوت بک اند و فرانت اند

فرانت اند چیست؟

گروه خودروسازی سایپا

مطالب مرتبط

fasa logo 3 - Footer Dark 02 - 1

فسا با انجام پروژه های متعدد و ارائه راه حل های مورد اعتماد در حوزه های صنعتی، بیمه ای، خدمات ارزش افزوده، حمل و نقل هوشمند و مراکز داده، امنیت و تجهیز ساختمان ها تبدیل به یکی از فعالترین شرکت های مطرح در فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح مطلوب فناوری و تکنولوژی روز شده است.

 



اطلاعات تماس



 آدرس: تهران – بلوار میرداماد – خیابان کازرون – خیابان نیکنام – پلاک ۱۰


 ایمیل: info@fasatech.com

 تلفن: 5 -26424001-021



خدمات

• تولید و توسعه نرم‌افزار(IS)

• شبکه و زیرساخت(IT)

• برنامه‌ریزی منابع انسانی(EPR)

• امنیت اطلاعات و ارتباطات

• تامین تجهیزات و سخت‌افزار

• تامین منابع انسانی متخصص



لینک‌های مرتبط
logo - Footer Dark 02 - 3
car - Footer Dark 02 - 4
bike - Footer Dark 02 - 5