فرایند توسعه نرم افزار

فرآیند توسعه نرم افزار

شما می توانید مدل های مختلف توسعه نرم افزار از جمله مدل Spiral، مدل Waterfall و مدل نرم افزار Agile را پیدا کنید. در بین تمامی این مدل ها مدل چابک پرطرفدارترین مدل است. هر مدل توسعه نرم افزار رویکرد خاصی برای اطمینان از تحویل موفق محصول دارد. روش ها ممکن است متفاوت باشد. با این حال، مراحلی وجود دارد که هر مدل شامل آن می شود.

 

در اینجا چند مرحله ضروری وجود دارد که به شرکت های توسعه نرم افزار کمک می کند تا به موفقیت برسند:

  1. جمع آوری نیازهای اولیه

این مرحله اولیه زمانی است که شما با یک شرکت توسعه نرم افزار برای پروژه خود مشورت می کنید. در مرحله جمع آوری نیاز اولیه، یک شرکت توسعه جلسات بسیاری را با مشتری برای جمع آوری تمام نیازهای پروژه برگزار می کند.

 

این مرحله ای است که طراحان و توسعه دهندگان مشخصات پروژه، اهدافی که باید با نرم افزار به دست آیند، کاربران نرم افزار چه کسانی هستند و مشتریان چگونه می خواهند محصول کار کند را درک می کنند. جمع‌آوری تمام این اطلاعات به شرکت توسعه نرم‌افزار کمک می‌کند تا به این فکر کند که آیا می‌توانید با پروژه‌اش همخوانی خوبی داشته باشید.

 

  1. تحلیل و برنامه ریزی نیازمندی ها

پس از جمع آوری الزامات، شرکت توسعه شروع به تجزیه و تحلیل آنها برای توسعه یک پایگاه نرم افزاری قوی می کند. به همین دلیل است که تحلیل و برنامه ریزی نیاز است مهمترین مرحله از کل فرآیند توسعه است. انجام تجزیه و تحلیل به دقت برای شرکت توسعه برای برآورده کردن تمام نیازهای مشتری ضروری است. در این مرحله اهداف مشتری به یک طرح تبدیل می شود تا دو چشم انداز به هم برسند.

 

قبل از حرکت به مرحله بعدی، خواسته های مشتری باید توسط هر دو طرف مستند و تأیید شود. الزامات مشتریان در یک سند مشخصات مورد نیاز نرم افزار (SRS) ثبت می شود که بر اساس آن محصول طراحی و توسعه یافته است. برنامه ریزی الزامات همچنین تضمین می کند که هیچ سوء تفاهمی وجود نخواهد داشت.

 

  1. طراحی بصری و فنی

هنگامی که شرکت توسعه متوجه شد که باید چه چیزی بسازد، باید نحوه انجام آن را شناسایی کند. هر راه حل نرم افزاری به یک رویکرد خاص نیاز دارد. بنابراین، طراحی یک معماری سیستم برای هر پروژه بسیار مهم است. طراحی داخلی تمامی ماژول های نرم افزار در سند SRS ذکر شده است. پارامترهایی که در این مرحله مورد توجه قرار می گیرند مدولار بودن طراحی و ارزیابی ریسک هستند.

 

طراحی خارجی نیز ممکن است در این مرحله ایجاد شود. محصولات قابل تحویل این مرحله شامل وایرفریم، معماری فنی، طراحی پایگاه داده، صفحه نمایش با وفاداری بالا، نمونه اولیه مارول، داستان های کاربر و طرح واره پایگاه داده است.

 

  1. توسعه و اجرا

این مرحله می تواند طولانی ترین مرحله باشد زیرا محصول واقعی در حال توسعه است. توسعه دهندگان برنامه نویسی نرم افزار را با پیروی از سند مشخصات مورد نیاز نرم افزار و طراحی بصری و فنی شروع می کنند. اگر مراحل قبل از مرحله توسعه با توجه دقیق به جزئیات کامل شده باشد، کدگذاری را می توان به طور یکپارچه انجام داد.

 

هر تیم توسعه فعالیت توسعه را از زاویه متفاوتی بسته به نوع مدل توسعه نرم افزار انجام می دهد. امروزه اکثر شرکت ها متدولوژی Agile را اجرا می کنند که شامل جلسات تکراری به نام جلسات روزانه اسکرام است که طی آن هر یک از اعضای تیم پیشرفت و مسائل مربوط به وظایف خود را گزارش می دهند.

 

  1. آزمایش

آزمایش معمولاً پس از توسعه محصول و آماده عرضه برای یافتن و رفع عیوب و نواقص انجام می شود. در طول تست، تسترها انواع مختلفی از غیر کاربردی و تست عملکردی در مرحله آزمایش، ویژگی های حیاتی آزمایش شده عبارتند از:

 

  • توابع برنامه اصلی
  • نصب بر روی ماشین های محلی
  • سازگاری در دستگاه های مختلف
  • ورودی متن

در صورت شناسایی باگ، رفع و دوباره تست می شود. فرآیند تست تا زمانی که نرم افزار الزامات کیفی را برآورده کند ادامه می یابد. نرم افزار باید هم توسط تیم توسعه و هم تیم مشتری آزمایش شود.

 

در زیر انواع تکنیک های تست نرم افزاری که باید برای تست کیفیت نرم افزار سفارشی خود پیاده سازی کنید آورده شده است:

 

تست عملکردی

تست عملکردی نوعی آزمایش است که شامل آزمایش عملکردهای یک برنامه نرم افزاری است. هنگام اجرای تست های عملکردی، باید تک تک عملکردهای نرم افزار را آزمایش کنید. باید ببینید آیا نتایج لازم را می گیرید یا خیر.

تست های عملکردی را می توان هم به صورت دستی و هم با ابزارهای اتوماسیون انجام داد. ابزارهایی که می توانند برای تست عملکرد استفاده شوند عبارتند از Selenium، soapUI، Watir و JUnit.

 

انواع مختلف تست عملکردی عبارتند از:

 

  • تست واحد
  • تست دود
  • تست پایان به انتها
  • تست یکپارچه سازی
  • آزمون پذیرش
  • تست رگرسیون
  • تست وایت باکس
  • تست رابط
  • تست جعبه سیاه
  • تست غیر عملکردی

 

تست غیرعملکردی

آزمایش جنبه های غیر کاربردی یک برنامه کاربردی است، از جمله قابلیت اطمینان، قابلیت استفاده، امنیت و عملکرد. آنها پس از تست های عملکردی انجام می شوند.

با تست غیر کاربردی، می توانید کیفیت نرم افزار خود را تا حد زیادی افزایش دهید. تست غیرعملکردی در مورد نحوه اجرای نرم افزار و بسیاری از اجزای دیگر است.

 

انواع تست های غیر عملکردی عبارتند از:

 

  • ازمایش عملکرد
  • تست بار
  • Failover Testing
  • تست قابلیت استفاده
  • تست کارایی
  • تست بومی سازی
  • تست امنیتی
  • تست قابلیت اطمینان
  • تست استقامت

 

  1. استقرار و نگهداری

یک نرم افزار پس از آزمایش کامل منتشر می شود. اما برخی از افراد پس از انتشار این پروژه را “انجام شد” می نامند. وقتی شروع به استفاده از نرم افزار می کنید، ممکن است با مشکلات غیرمنتظره ای مواجه شوید. بر اساس اولویت مشکلات، می توان آنها را فوراً برطرف کرد یا بعداً بهبود داد.

 

وقتی صحبت از استقرار نرم‌افزار می‌شود، باید تصمیم بگیرید که آیا به استقرار مبتنی بر ابر نیاز دارید یا استقرار در محل.

 

استقرار نرم‌افزار در محل به این معنی است که نرم‌افزار در اختیار یک شرکت قرار دارد سرورها و توسط فایروال داخلی محافظت می شوند. پیش از این، این تنها راه ادغام نرم افزارها یا برنامه های کاربردی خارجی با پایگاه کد شرکت بود. اگر سازمان شما به کنترل کامل بر روی ادغام با عملکردهای خارجی نیاز داشته باشد، سودمند است.

 

با این حال، از طرف دیگر، استقرار نرم افزار بر روی ابر به معنای ساختن یک محیط محاسباتی مجازی است. استقرار مبتنی بر ابر، منابع محاسبات مجازی مقیاس پذیر و انعطاف پذیر را برای سازمان ها فراهم می کند. پلتفرم های ابری مانند AWS، Azure، Google Cloud و سایر پلتفرم ها را می توان برای استقرار نرم افزار مبتنی بر ابر استفاده کرد.

 

تعمیر و نگهداری یکی از مزایای برنامه های کاربردی نرم افزار سفارشی است زیرا یک شرکت توسعه دهنده حتی پس از انتشار از پروژه شما مراقبت می کند. به عنوان بخشی از خدمات تعمیر و نگهداری، شرکت توسعه نرم افزار هر گونه ارتقاء و عملکرد اضافه شده را مدیریت می کند.

توسعه یک برنامه نرم افزاری سفارشی کار آسانی نیست. بنابراین، مردم به دنبال شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزاری هستند که بتوانند نیازهای آن‌ها را دقیقاً درک کنند و نرم‌افزاری قوی و مقیاس‌پذیر ارائه دهند. اما درک معیارها فقط کافی نیست. شما باید به دنبال برخی ویژگی ها و ویژگی هایی باشید که می تواند به شما در پیدا کردن یک شریک قابل اعتماد کمک کند.

 

لینک‌های مفید:

 

توسعه نرم افزار سفارشی چیست؟

توسعه دهنده نرم افزار در مقابل مهندس نرم افزار

10 روش مدیریت تاریخ و زمان در توسعه نرم افزار

توسعه و پیاده سازی نرم افزار چیست؟

گروه خودروسازی سایپا

 

 

 

مطالب مرتبط

fasa logo 3 - Footer Dark 02 - 1

فسا با انجام پروژه های متعدد و ارائه راه حل های مورد اعتماد در حوزه های صنعتی، بیمه ای، خدمات ارزش افزوده، حمل و نقل هوشمند و مراکز داده، امنیت و تجهیز ساختمان ها تبدیل به یکی از فعالترین شرکت های مطرح در فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح مطلوب فناوری و تکنولوژی روز شده است.

 



اطلاعات تماس



 آدرس: تهران – بلوار میرداماد – خیابان کازرون – خیابان نیکنام – پلاک ۱۰


 ایمیل: info@fasatech.com

 تلفن: 5 -26424001-021



خدمات

• تولید و توسعه نرم‌افزار(IS)

• شبکه و زیرساخت(IT)

• برنامه‌ریزی منابع انسانی(EPR)

• امنیت اطلاعات و ارتباطات

• تامین تجهیزات و سخت‌افزار

• تامین منابع انسانی متخصص



لینک‌های مرتبط
car - Footer Dark 02 - 3
bike - Footer Dark 02 - 4