مزایا و معایب فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش

فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش

فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، بر بسیاری از حوزه‌های جامعه، به‌ویژه در محیط‌های آموزشی تأثیر می‌گذارند. برای استفاده حداکثری از آنها، دانستن مزایا و معایب فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش مفید است.

ویژگی‌های فناوری‌های جدید امکان توسعه روش‌های جدید آموزش و یادگیری را فراهم می‌کند و مدل آموزشی سنتی را تغییر می‌دهد. در حال حاضر، آموزش سنتی که از معلم به دانش‌آموز منتقل می‌شود، در نتیجه تحول دیجیتالی آموزش، اهمیت خود را از دست می‌دهد.

 

در این زمینه، ابزارهای دیجیتال به یک پشتیبان اساسی برای متخصصان آموزش تبدیل شده‌اند، زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهند تمام مطالب آموزشی را از طریق چندین دستگاه الکترونیکی ذخیره، پردازش و به اشتراک بگذارند و حتی محتوای جدید را به روشی بسیار جذاب‌تر ایجاد کنند.

 

به گفته سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات به آموزش، دسترسی نامحدود به منابع و اطلاعات را فراهم کرده است و به عنوان پشتوانه بزرگی برای معلمان و بهبود کیفیت یادگیری دانش آموزان تعریف شده است.

 

ICT چه منابع آموزشی را به کلاس درس می آورد؟

حرکت به سمت دیجیتالی شدن منابع آموزشی را متحول کرده است و تأکید بیشتری بر پویایی و تعامل دانش‌آموزان با موضوع درسی دارد. استفاده از ارائه‌ها، فیلم‌ها، برنامه‌های کاربردی و تصاویر آموزشی همزمان، تدریس را تسهیل می‌کند، زیرا مشارکت دانش‌آموزان را در فرآیند تدریس افزایش می‌دهد، زیرا آنها قهرمان هستند و نه معلم، همانطور که در روش سنتی توضیحی تصریح شده است.

 

به لطف فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدارس منابع و منابع جدیدی از اطلاعات در اختیار دارند که به دانش‌آموزان و معلمان امکان می‌دهد فوراً سؤال کنند. در عین حال، آنها می توانند به کانال های ارتباطی و برنامه های کاربردی تعاملی مانند چت ها و انجمن ها دسترسی داشته باشند که مکمل ابزارهای دیگر مانند ایمیل، پردازشگرهای کلمه، ویرایشگرهای تصویر و غیره هستند.

 

مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش

ابزارهای فناورانه جدید نه تنها نوآوری را برای مراکز دانشگاهی به ارمغان می آورد، بلکه انتقال اطلاعات را سرعت می بخشد، علاقه دانش آموزان را افزایش می دهد و اجازه می دهد تا فرآیندها به طور خودکار در میان جنبه های دیگر مورد توجه قرار گیرند.

 

  • تمرکز و درک را بهبود می بخشد. فعالیت‌هایی که از طریق ابزارهای دیجیتال و تعاملی انجام می‌شوند، تمرکز دانش‌آموز را افزایش می‌دهند و بنابراین، مفاهیم را سریع‌تر جذب می‌کنند و یادگیری را تقویت می‌کنند. این نوع ابزار، دانش آموزان را در یادگیری عملی تری با هدف تقویت آموخته های خود درگیر می کند.
  • انعطاف پذیری و استقلال دانش آموزان را ارتقا می دهد. فن آوری های جدید یادگیری مستقل را برای دانش آموزان ترویج می کند. با ادغام جایگزین های دیجیتال مانند دوره های آنلاین، هر دانش آموز می تواند با سرعت خاص خود، زمان و منابع را بهینه سازی کند، به لطف انعطاف پذیری ارائه شده توسط دیجیتالی شدن و اتصال.
  • تفکر انتقادی را تشویق می کند. منابع متنوع اطلاعاتی که فناوری ها ارائه می کنند دیدگاه های جدیدی را برای دانش آموزان به ارمغان می آورد. به این ترتیب فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی به بحث و گفتگو و پذیرش نظرات دیگران دامن می زند. علاوه بر این، تبادل افکار به دانش آموزان اجازه می دهد تا در مورد فرهنگ های مختلف بیاموزند.
  • ارتباط بین معلمان و دانش آموزان را تسهیل می کند. کل جامعه آموزشی به منابع مشابه دسترسی سریع دارند. به این ترتیب ابزارهای دیجیتال امکان تعامل مستقیم و فوری را بدون نیاز به حضور فیزیکی فراهم می کنند. این امر به ویژه در دوران حبس در طول بحران بهداشتی 2020 بسیار مهم بود.
  • افزایش بهره وری کلاس درس و کار مشترک. فن‌آوری‌های جدید در کلاس، به‌ویژه آن‌هایی که امکان دسترسی به محتوای آنلاین را فراهم می‌کنند، بهره‌وری یادگیری را با بهینه‌سازی زمان آموزش بهبود می‌بخشند و به لطف اتصال، به لطف فرمول‌های آموزشی جدید، کار مشترک را تغذیه می‌کنند.
  • انگیزه را تحریک می کند. گنجاندن فن آوری ها در کلاس درس انگیزه دانش آموزان را بهبود می بخشد، این یک تکنیک سریع و کاربردی برای تحریک مطالعه مفاهیم جدید است. ابزارهای دیجیتال پشتیبان ارتباطی روزانه نسل های جدید هستند، بنابراین به راحتی در این محیط کار می شوند.
  • این شامل روش های یادگیری جدید است. یکی دیگر از مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش این است که متخصصان آموزش می‌توانند روش‌های آموزشی جدید را در خود بگنجانند، بنابراین نتایج تحصیلی را بهبود می‌بخشند و پویایی در کلاس را تشویق می‌کنند. علاوه بر این، استفاده از آنها مستلزم توسعه مهارت های دیجیتالی مورد نیاز برای جلوگیری از شکاف دیجیتال است.

معایب فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش

فن آوری ها کامل نیستند. همانطور که مزایای زیادی برای آموزش به ارمغان می‌آورند، معایبی نیز دارند که باید مورد توجه قرار گیرند.

  • حواس پرتی و عدم توجه. دیجیتالی شدن به معنای باز کردن دسترسی نامحدود به منابع و منابع اطلاعاتی متعدد مانند صفحات وب، شبکه‌های اجتماعی یا چت است و بنابراین توجه را از موضوع دور می‌کنند.
  • تاثیر بیش از حد. استفاده بیش از حد و نامناسب می تواند دانش آموزان را به سمت ارتباط اجباری با فناوری سوق دهد که می تواند منجر به ناتوانی در کنترل مصرف و در نتیجه اثرات نامطلوب بر سلامت، اجتماعی، خانوادگی و زندگی تحصیلی دانش آموز شود.
  • رشد مهارت های دیگر را کاهش می دهد. اعمالی مانند نوشتن، سخنرانی عمومی و استدلال ممکن است با پذیرش گسترده دیجیتالی شدن در مؤسسات دانشگاهی باطل شوند. این موضوع در مطالعه اخیر دانشگاه کالیفرنیا نشان داده شده است. در این گزارش توضیح داده شده است که مهارت‌های اجتماعی نسل‌های جدید مبتنی بر محیط دیجیتال است، بنابراین ارتباط مستقیم شخصی می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد.
  • مصرف اطلاعات نادرست. بسیاری از اطلاعات موجود در اینترنت نادرست یا ناقص هستند. این واقعیت تأثیر مستقیمی بر سواد رسانه ای دانش آموزان دارد، به ویژه در مرحله آموزشی ESO، زیرا طبق مطالعه دانشگاه کارلوس سوم مادرید، نیمی از آنها نمی دانند چگونه اخبار نادرست را تشخیص دهند.
  • سرقت اطلاعات شخصی فقدان دانش در مورد خطرات جرایم سایبری می تواند به طور ناخواسته داده های دانش آموزان را افشا کند، به خصوص اگر آنها خردسال باشند، مثلاً با به اشتراک گذاشتن عکس با غریبه ها.
  • تماس انسان را کاهش می دهد. با گنجاندن فن آوری های جدید، فرآیند یادگیری دورتر می شود و ارتباط فیزیکی با معلمان و همکلاسی ها کاهش می یابد. در نتیجه، با کاهش تماس انسانی، انزوا می تواند ظاهر شود و به مانعی برای رشد فردی دانش آموزان تبدیل شود.
  • قلدری را تشدید می کند. موضوع پیچیده ای که باید با آن برخورد کرد و یکی از بزرگترین خطرات آن قلدری است. فقدان تماس فیزیکی می تواند منجر به از دست دادن قاطعیت و سوء استفاده از ابزارها و پلتفرم های آنلاین شود که می تواند منجر به موقعیت های قلدری دیجیتال شود.

لینکهای مفید:

ICT چیست؟

نقش فناوری اطلاعات در مدیریت کسب و کار

فناوری اطلاعات چیست؟

گروه خودروسازی سایپا

 

 

 

مطالب مرتبط

fasa logo 3 - Footer Dark 02 - 3

فسا با انجام پروژه های متعدد و ارائه راه حل های مورد اعتماد در حوزه های صنعتی، بیمه ای، خدمات ارزش افزوده، حمل و نقل هوشمند و مراکز داده، امنیت و تجهیز ساختمان ها تبدیل به یکی از فعالترین شرکت های مطرح در فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح مطلوب فناوری و تکنولوژی روز شده است.

 



اطلاعات تماس



 آدرس: تهران – بلوار میرداماد – خیابان کازرون – خیابان نیکنام – پلاک ۱۰


 ایمیل: info@fasatech.com

 تلفن: 5 -26424001-021



خدمات

• تولید و توسعه نرم‌افزار(IS)

• شبکه و زیرساخت(IT)

• برنامه‌ریزی منابع انسانی(EPR)

• امنیت اطلاعات و ارتباطات

• تامین تجهیزات و سخت‌افزار

• تامین منابع انسانی متخصص



لینک‌های مرتبط
car - Footer Dark 02 - 5
bike - Footer Dark 02 - 6