مدیریت سفارش توزیع شده (DOM) چیست؟

نرم افزار مدیریت سفارش توزیع شده (DOM) می تواند به حل بسیاری از چالش هایی که خرده فروشان در این دنیای جدید همه کانالی با آن مواجه هستند، کمک کند. برخلاف سیستم‌های مدیریت سفارش سنتی، که فاقد انعطاف‌پذیری برای پشتیبانی از کانال‌های متعدد هستند، یک سیستم DOM با ترکیب چندین پلتفرم، یک کسب‌وکار را متحد می‌کند. این سیستم امکان مشاهده موجودی در سراسر زنجیره تامین را فراهم می کند، در حالی که بر تجربه مشتری تاثیر نمی گذارد و نتیجه نهایی را کنترل نمی کند.

 

نرم افزار مدیریت سفارش توزیع شده (DOM)

 

نرم افزار مدیریت سفارش توزیع شده (DOM) می تواند به حل بسیاری از چالش هایی که خرده فروشان در این دنیای جدید همه کانالی با آن مواجه هستند، کمک کند. برخلاف سیستم‌های مدیریت سفارش سنتی، که فاقد انعطاف‌پذیری برای پشتیبانی از کانال‌های متعدد هستند، یک سیستم DOM با ترکیب چندین پلتفرم، یک کسب‌وکار را متحد می‌کند. این سیستم امکان مشاهده موجودی در سراسر زنجیره تامین را فراهم می کند، در حالی که بر تجربه مشتری تاثیر نمی گذارد و نتیجه نهایی را کنترل نمی کند.

 

خرده فروشی به طور فزاینده ای مشتری محور شده است. بعلاوه برای همگام شدن با تقاضا، ریسک ها از همیشه بالاتر است. مصرف کنندگان خواهان توانایی خرید یک محصول از کانال های متعدد و به روش های مختلف هستند. این می تواند به معنای حرکت از یک مرورگر وب در رایانه رومیزی آنها به یک برنامه در تلفن آنها باشد. برخی حتی می‌خواهند هنگام مرور در یک فروشگاه فیزیکی، کالایی را روی دستگاه تلفن همراه خود بخرند.

 

خریداران همچنین اکنون می خواهند گزینه هایی در مورد نحوه دریافت خرید خود داشته باشند، چه این به معنای انجام سفارش خود در فروشگاه یا در خانه خود باشد.

 

در پاسخ، بسیاری از کسب‌وکارها رویکرد همه‌کاناله‌ای را برای توزیع اتخاذ کرده‌اند و با آن با مجموعه‌ای کاملاً جدید از چالش‌ها مواجه می‌شوند. اطمینان از همکاری یکپارچه فروشگاه های فیزیکی و پلت فرم های تجارت الکترونیک کار آسانی نیست. اینجاست که DOM وارد عمل می شود.

 

مدیریت سفارش توزیع شده (DOM) چیست؟

 

مدیریت سفارش توزیع‌شده به انجام سفارش‌های مشتری با رویه‌های مبتنی بر قانون کمک می‌کند که به خرده‌فروشان اجازه می‌دهد تا با کمترین هزینه ممکن، انجام سفارش را به حداکثر برسانند و انتظارات مشتری را برآورده کنند. اغلب این دو محدودیت باید با دیگری مبادله شوند. به عنوان مثال، مشتری را خوشحال می کنید، اما هزینه حمل و نقل بیشتر از محصول خریداری شده است. یا از طرف دیگر، با ارائه نکردن ارسال دو روزه، اما از دست دادن مشتری به آمازون، هزینه ها را پایین نگه می دارید.

 

سیستم‌های DOM برای بهبود این پیچیدگی‌های زنجیره تامین با خودکار کردن عملکردهای کلیدی کار می‌کنند. آنها عبارتند از:

 

  • همگام سازی مسیریابی سفارش و داده های موجودی با تمام کانال های فروش و مراکز انجام
  • پردازش سفارشات از چندین کانال فروش
  • حمل دریایی
  • پیش بینی موجودی و مرتب سازی مجدد
  • مدیریت موجودی

علاوه بر بهبود نحوه پردازش و مدیریت سفارشات مشتری توسط یک شرکت، یک سیستم DOM می تواند با اتصال فناوری شما به یک پلت فرم مرکزی، به ساده سازی تکمیل سهام کمک کند. این پلت فرم مرکزی یک دیدگاه از هر آیتم موجودی شما را ارائه می دهد.

 

یک سیستم DOM همچنین می‌تواند سفارش‌ها را از کانال‌های فروش متعدد پردازش کرده و آنها را به بهترین مرکز انجام دهد و حتی ممکن است بتواند بهترین فرستنده را انتخاب کند. این امر باعث می شود سفارش سریعتر با دقت بیشتر با هزینه کمتر انجام شود.

 

یک سیستم DOM نه تنها می‌تواند به‌طور خودکار سفارش‌ها را مسیریابی کند، بلکه انجام هر سفارش را در مقابل سایر سفارش‌ها اولویت‌بندی می‌کند و می‌تواند سفارش‌های برگشتی و پیش‌سفارش‌ها را برای راه‌اندازی محصولات آینده مدیریت کند.

 

چرا خرده فروشان به DOM نیاز دارند؟

نرم افزار مدیریت سفارش توزیع شده می تواند به حل بسیاری از چالش هایی که خرده فروشان در دنیای همه کاناله امروزی با آن مواجه هستند، کمک کند. خرده فروشانی که بیشترین سود را از DOM می برند، در حال حاضر در چندین حوزه کسب و کار خود با اصطکاک مواجه شده اند. در زیر نمونه هایی از این خرده فروشان آورده شده است.

 

خرده فروشانی که با تعداد زیادی تامین کننده محصول کار می کنند اغلب برای مدیریت این روابط و ردیابی داده های محصول با مشکل مواجه می شوند. سیستم‌های DOM می‌توانند به مدیریت این اطلاعات کمک کنند و نحوه و زمان سفارش خرده‌فروش از تامین‌کنندگان خود را ردیابی کنند.

 

خرده فروشانی که بیش از دو انبار دارند نیز می توانند از سیستم های DOM بهره مند شوند. هر چه تعداد انبارها بیشتر باشد، پیگیری موجودی ها دشوارتر است. انبارهای 3PL و dropshippers را به آن اضافه کنید، یک سیستم DOM در یکپارچه سازی داده ها در همه منابع ضروری می شود. این سیستم همچنین به خرده فروشان امکان دسترسی به آن داده ها را در هر زمان و هر مکان می دهد.

 

نمونه کارها SKU که به صدها و هزاران افزایش یافته است دیگر در صفحه گسترده قابل مدیریت نیست. خرده فروشانی که با سبد رو به رشد SKU روبرو هستند به دنبال DOM هستند تا به آنها دیدگاهی از این محصولات و کانال هایی که در دسترس هستند ارائه دهند.

 

فقدان ارتباط بین راه حل های فناوری فعلی خرده فروش نیز یک مشکل است. DOM با کنار هم قرار دادن همه فرآیندها، خطر اضافی سیلوهای فناوری را کاهش می دهد. خرده فروشان بدون پلتفرم فناوری مرکزی نیز می توانند مانع رشد شوند. یک سیستم DOM می‌تواند یک مرکز داده واحد ایجاد کند و به شرکت‌ها کمک کند تا قبل از بروز چالش‌هایی که رشد را سخت‌تر می‌کنند، داده‌های خود را مدیریت کنند.

 

فرآیند انتخاب نرم افزار مدیریت سفارش توزیع شده

شناسایی نیازهای شما اولین و مهمترین مرحله در انتخاب بهترین سیستم DOM است. پنجره جدیدی باز می کند. البته، این لیست باید جامع و منحصر به فرد برای کسب و کار شما باشد. به عنوان مثال، ممکن است از خود سؤالاتی بپرسید، مانند: «آیا ما نیاز به خرید پشتیبانی سفارش برای تجارت الکترونیک B2B داریم؟ آیا ما می خواهیم مشتریان را قادر به انتخاب تاریخ تحویل خود کنیم؟ آیا مشتریان را قادر می‌سازیم تا سفارش‌های تکراری را تنظیم کنند؟»

 

هنگامی که دید واضحی از نیازهای خود و اهمیت آنها دارید، آماده انتخاب فروشنده هستید. پیش نویس پیشنهادی را در نظر بگیرید که شامل الزامات فنی ضروری شما و همچنین ویژگی های اصلی لیست آرزوها باشد.

 

در اینجا چند نمونه از عناصری که باید در پروپوزال خود بگنجانید آورده شده است:

 

  • حجم ها را سفارش دهید
  • SKU ها
  • جزئیات چشم انداز فروشنده موجود
  • لیست نرم افزارهای فعلی
  • جدول زمانی فرآیند اکتساب سیستم ها
  • تفصیل فرآیندهای آموزشی

هنگام انتخاب از لیست فروشندگان مدیریت سفارش توزیع شده، مطمئن شوید که تحقیقات خود را نیز انجام دهید. فقط حرف فروشندگان را نپذیرید. خودتان بررسی کنید که آیا نرم افزار مدیریت سفارش تمام کارهایی را که به شما گفته شد انجام می دهد یا خیر. یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از این امر، استفاده از آزمایش‌ها و دموهای فروشندگان است که قابلیت‌های واقعی را در عمل نشان می‌دهند. همچنین مطمئن شوید که بخواهید داستان های موفقیت مشتریان فعلی را مرور کنید یا به عنوان یک مرجع اضافه، مستقیماً با پایگاه مشتری فروشنده صحبت کنید.

 

مقالات

نرم افزار مدیریت سفارش چیست؟

 

 

مطالب مرتبط

fasa logo 3 - Footer Dark 02 - 1

فسا با انجام پروژه های متعدد و ارائه راه حل های مورد اعتماد در حوزه های صنعتی، بیمه ای، خدمات ارزش افزوده، حمل و نقل هوشمند و مراکز داده، امنیت و تجهیز ساختمان ها تبدیل به یکی از فعالترین شرکت های مطرح در فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح مطلوب فناوری و تکنولوژی روز شده است.

 



اطلاعات تماس



 آدرس: تهران – بلوار میرداماد – خیابان کازرون – خیابان نیکنام – پلاک ۱۰


 ایمیل: info@fasatech.com

 تلفن: 5 -26424001-021



خدمات

• تولید و توسعه نرم‌افزار(IS)

• شبکه و زیرساخت(IT)

• برنامه‌ریزی منابع انسانی(EPR)

• امنیت اطلاعات و ارتباطات

• تامین تجهیزات و سخت‌افزار

• تامین منابع انسانی متخصص



لینک‌های مرتبط
car - Footer Dark 02 - 3
bike - Footer Dark 02 - 4