نرم افزار چیست؟

نرم افزار را می‌توان به عنوان مجموعه ای از دستورالعمل ها تعریف کرد که از نظر فنی، برنامه ها نامیده می شوند که عملیات و وظایف خاصی را بر اساس دستورات کاربر انجام می دهند. هر وظیفه ای که کاربر قصد انجام آن را دارد توسط نرم افزار تنظیم می شود در واقع رابط بین کاربر و کامپیوتر. از زبان باینری (یک و صفر) ساخته شده، نرم افزارهای متنوعی برای کارهای مختلف وجود دارد.

 

نمونه ها و انواع نرم افزار

 

انواع مختلفی از نرم افزارها بر اساس عملکرد آنها وجود دارد که به شرح زیر است:

سیستم نرم افزار

نرم افزار سیستم به کاربر اجازه می دهد تا نرم افزار یا سخت افزار کامپیوتر را اجرا کند و مسئولیت مدیریت تعامل آنها با یکدیگر را بر عهده دارد. دائماً در پس‌زمینه اجرا می‌شود تا عملکردهای اساسی و سخت‌افزار رایانه را حفظ کند. اساساً به عنوان یک واسطه بین رایانه و کاربر برای تسهیل عملیات عمل می کند. نرم افزار سیستم چهار نوع است که به شرح زیر است:

سیستم عامل

سیستم عامل مجموعه ای از نرم افزار است که به اجرای برنامه ها کمک می کند و خدمات کلی یک برنامه کامپیوتری را ارائه می دهد. انواع مختلفی از سیستم عامل ها مانند iOS، macOS، ویندوز، یونیکس، لینوکس و اوبونتو و غیره وجود دارد.

درایورهای دستگاه

درایورهای دستگاه، عملیات دستگاه های سخت افزاری متصل به رایانه را کنترل می کنند. آنها به عنوان یک رابط نرم افزاری برای دستگاه های سخت افزاری عمل می کنند به طوری که برنامه ها و سیستم عامل یک کامپیوتر می توانند عملکردهای سخت افزاری را بدون اطلاع از مشخصات دقیق سخت افزار اجرا کنند.

سفت‌افزار

سفت‌افزار (Firmware) در حافظه‌ی فقط خواندنی یک سیستم تعبیه شده است و نوعی نرم‌افزار دائمی است که کنترل سطح پایینی را برای سخت‌افزار دستگاه خاص ارائه می‌دهد.

Utility 

توابع نرم افزار کاربردی برای پیکربندی، نگهداری و ارائه پشتیبانی در تجزیه و تحلیل و بهینه سازی رایانه.

نرم افزار رایگان

نرم افزار رایگان برای تمام عمر به صورت رایگان در دسترس است و می توان آن را از اینترنت دانلود کرد. این نوع نرم‌افزار عموماً توسط شرکت‌ها برای بهبود دسترسی و محبوبیت بیشتر ایجاد می‌شود. برخی از این نرم افزارها که به صورت رایگان برای مقاصد مختلف در دسترس هستند عبارتند از Skype، Audacity، Zoom، Adobe Reader، WhatsApp و غیره.

Shareware

Shareware ، بسیار شبیه به نرم افزار رایگان، می تواند از اینترنت دانلود شود. با این حال، تفاوت اصلی بین هر دو این است که، در حالی که از نرم افزار رایگان می توان برای مدت نامحدودی بدون پرداخت هیچ گونه پرداختی استفاده کرد، از نرم افزار اشتراکی می توان به صورت آزمایشی استفاده کرد. Adobe Acrobat و Photoshop، WinZip و PHP Debugger برخی از انواع محبوب نرم افزارهای اشتراکی هستند.

منبع باز

نرم افزار منبع باز نیز به صورت رایگان در اینترنت موجود است. با این حال، چیزی که آنها را از نرم افزار رایگان متمایز می کند این است که با کد منبع خود در دسترس هستند. این بدان معناست که کاربرانی که نرم‌افزار منبع باز دانلود می‌کنند می‌توانند تغییرات و دگرگونی‌هایی در آن ایجاد کنند و حتی ویژگی‌هایی را به آن اضافه کنند.

 

نرم افزار برنامه نویسی

برنامه‌ها و نرم‌افزارها توسط کدنویس‌ها با استفاده از ابزارهای نرم‌افزاری مختلف که به نرم‌افزار برنامه‌نویسی معروف هستند، ایجاد می‌شوند. برخی از چنین برنامه هایی که برای توسعه نرم افزار توسط برنامه نویسان استفاده می شود به شرح زیر است:

 

کامپایلرها

تبدیل کدهای نوشته شده توسط انسان به کد ماشین سطح پایین تر توسط کامپایلرها انجام می شود. این کدهای ماشین را می توان مستقیماً توسط سخت افزار کامپیوتر تفسیر کرد. در حالی که کامپایلرها یک هدف بسیار اساسی را انجام می دهند، اما پایه ای برای ایجاد حتی پیچیده ترین و پیچیده ترین نرم افزارها هستند.

دیباگرها

دیباگرها نقش اساسی در حصول اطمینان از عملکرد خوب نرم افزار یا برنامه شما با آزمایش و اشکال زدایی کد رایانه ایفا می کنند.

لینکرها

لینکرها مسئول ترکیب فایل های مختلف از یک کامپایلر در یک فایل اجرایی هستند. در نتیجه فایل تبدیل شده به تنهایی بدون نیاز به محیط برنامه نویسی اجرا می شود.

بدافزار

بدافزار نرم‌افزاری است که برای حمله به رایانه‌ها و نرم‌افزارهای آن‌ها به شیوه‌ای مضر ایجاد می‌شود تا باعث بدرفتاری یا استفاده از آنها شود. این شامل ویروس ها، باج افزارها، تروجان ها و کرم ها می شود. از آنجایی که بدافزارهای مختلفی وجود دارد که ممکن است به اشتباه دانلود شوند، بسیار مهم است که نرم افزار ضد بدافزار را روی رایانه خود داشته باشید تا از حملات آنها در امان بمانید.

 

نرم افزار چگونه کار می کند؟

یک نرم افزار در خدمت اجرای دستورات ارائه شده توسط کاربر است. این دستورات که به عنوان ورودی شناخته می شوند توسط نرم افزار پردازش می شوند. در حالی که ورودی به زبان پیچیده ای که انسان استفاده می کند داده می شود، ابتدا به یک زبان باینری تبدیل می شود که نرم افزار می فهمد. بر اساس ورودی، نرم افزار خروجی را در اختیار کاربران قرار می دهد. این خروجی به ماهیت دستور داده شده و قابلیت های نرم افزار بستگی دارد.

 

نرم افزار چگونه توزیع می شود؟

روش های مختلفی وجود دارد که بر اساس عوامل مختلف می توان نرم افزار را توزیع کرد. با این اوصاف، در اینجا چند مکانیسم رایج توزیع برای نرم افزار آورده شده است.

1. تجاری

توزیع تجاری نرم افزار به معنای ارائه مجوز به کاربران برای استفاده از آن نرم افزار خاص است. از آنجایی که کاربران به طور کامل مالک نرم افزار نیستند و فقط مجوز برای آنها ارائه می شود، نمی توانند هیچ گونه تغییر یا اضافه کردن ویژگی به نرم افزار انجام دهند. در حالی که رایج ترین نوع مکانیسم توزیع در گذشته بود، در زمان های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

2.منبع باز

نرم افزار منبع باز برخلاف نرم افزارهای تجاری است، زیرا می توان آن را به همراه کد منبع آن از اینترنت دانلود کرد. از آنجایی که کاربران می توانند کد منبع نرم افزار را نیز دانلود کنند، می توانند روی کدها کار کرده و تغییراتی در نرم افزار ایجاد کنند. در حالی که برخی از نرم افزارهای منبع باز ممکن است بدون هزینه باشند، برخی نیز ممکن است به قیمت خرده فروشی فروخته شوند.

3.نرم افزار رایگان

نوع نرم افزار رایگان برای دانلود از اینترنت در دسترس است و کاملاً رایگان است. نرم افزار رایگان معمولاً یک ابزار تبلیغاتی مزاحم است، به این معنی که با تبلیغات تعبیه شده برای ایجاد درآمد همراه است که هزینه رایگان بودن نرم افزار را جبران می کند.

4.Shareware

Shareware نوعی نرم افزار است که برای مدت زمان محدودی به صورت آزمایشی در دسترس است. هدف آن ارائه یک تجربه واقعی به کاربران است تا آنها تصمیم بگیرند نسخه کامل نرم افزار را برای مدت نامحدودی بر اساس تجربه خود با اشتراک افزار خریداری کنند.

طراحی و پیاده سازی

در هنگام توسعه نرم افزار وظایف مختلفی وجود دارد که باید انجام شوند و مدیران پروژه از چارچوبی به نام چرخه حیات توسعه نرم افزار برای توصیف این وظایف استفاده می کنند. تجزیه و تحلیل نیازهای کاربران و برنامه‌ریزی نرم‌افزار بر اساس این تحلیل نیازمندی‌ها اولین گام است و به دنبال آن راهکاری برای برآوردن آن نیازها ارائه می‌شود.

پس از طراحی، پیاده سازی مرحله بعدی است که در آن توسعه دهندگان توسعه نرم افزار را انجام می دهند و سپس آن را آزمایش می کنند. پس از آزمایش، نرم افزار از مرحله تعمیر و نگهداری عبور می کند که شامل وظایفی برای اطمینان از کارکرد سیستم می شود. بنابراین، به طور کلی، طراحی و پیاده سازی هسته اصلی چرخه عمر توسعه نرم افزار است.

چگونه کیفیت نرم افزار را حفظ کنیم؟

تست کیفیت نرم افزار کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که نرم افزار به خوبی اجرا می شود و عملیات را همانطور که در نظر گرفته شده انجام می دهد. این شامل دو پارامتر الزامات کاربردی و غیر عملکردی است. در حالی که الزامات عملکردی قابلیت های اصلی یک نرم افزار هستند، الزامات غیرعملکردی ویژگی های کیفی آن هستند که تعیین می کنند سیستم چگونه باید کار کند.

تست نرم افزار برای تعیین و رفع هرگونه مشکل فنی در کد منبع نرم افزار انجام می شود. همچنین جنبه های دیگر مانند امنیت، عملکرد و قابلیت استفاده را ارزیابی می کند. برای حفظ کیفیت نرم افزار پس از توسعه، توسعه دهنده به طور مداوم نیازهای کاربران و مسائل مربوط به ویژگی های آن را تعیین می کند تا تغییرات مورد نیاز را انجام دهد.

 

توسعه نرم افزار مدرن

توسعه نرم افزار مدرن از اصول ناب و چابک استفاده می کند. تمرکز این اصول، الزامات مشتریان برای گنجاندن قابلیت ها و ویژگی های جدید در نرم افزار است. چه در محصولات نرم افزاری کوچک تغییراتی ایجاد کنید و چه آنهایی که در مقیاس بزرگ و پیچیده هستند، این اصول برای هر دو نوع یکسان قابل اجرا هستند.

مجوز نرم افزار و ثبت اختراع

مجوز نرم افزار به ایجاد محدودیت در استفاده و توزیع نرم افزار با کمک یک سند الزام آور قانونی معروف به مجوز نرم افزار اشاره دارد.

این مجوزهای نرم افزار، بدون هیچ گونه نقض حق چاپ، به کاربران حق استفاده از یک یا چند نسخه از نرم افزار را می دهد. آنها مسئولیت‌های اساسی طرف‌های ذینفع در توافق را برجسته می‌کنند و همچنین محدودیت‌هایی در راه‌های استفاده از نرم‌افزار ایجاد می‌کنند.

شرایط و ضوابط مجوز نرم افزار معمولاً شامل خط مشی استفاده منصفانه از نرم افزار، محدودیت های مسئولیت، ضمانت ها و ضمانت ها، سلب مسئولیت، و حفاظت در صورت نقض حقوق مالکیت معنوی دیگران به دلیل نرم افزار یا استفاده از آن است.

حتی اگر با کمک قوانین کپی رایت می توان از نقض نرم افزار جلوگیری کرد، این موارد به طور کامل مانع از توسعه مستقل نرم افزارهای مشابه بدون کپی توسط دیگران نمی شود. از سوی دیگر، ثبت اختراع، شخص را از استفاده از جنبه‌های کاربردی نرم‌افزاری که توسط توسعه‌دهنده نرم‌افزار در آن پتنت ادعا شده است، باز می‌دارد.

نتیجه‌گیری

برای توسعه دهندگان و سایر کارشناسانی که نرم افزار را نگهداری می کنند، داشتن درک خوبی از نرم افزار، انواع آن، نحوه کار و سایر جنبه های مربوط به آن بسیار مهم است. در حالی که سخت افزار بسیار مهم است، نرم افزار یک سیستم برای اجرای دستورات و ارائه خروجی به کاربران طراحی شده است. بدون نرم افزار، استفاده از سیستم شما عملا غیرممکن است.

 

فناوری سایپا ارتباط پیشگام در ارائه خدمات فناوری اطلاعات

گروه خودروسازی سایپا

 

مطالب مرتبط

fasa logo 3 - Footer Dark 02 - 1

فسا با انجام پروژه های متعدد و ارائه راه حل های مورد اعتماد در حوزه های صنعتی، بیمه ای، خدمات ارزش افزوده، حمل و نقل هوشمند و مراکز داده، امنیت و تجهیز ساختمان ها تبدیل به یکی از فعالترین شرکت های مطرح در فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح مطلوب فناوری و تکنولوژی روز شده است.

 



اطلاعات تماس



 آدرس: تهران – بلوار میرداماد – خیابان کازرون – خیابان نیکنام – پلاک ۱۰


 ایمیل: info@fasatech.com

 تلفن: 5 -26424001-021



خدمات

• تولید و توسعه نرم‌افزار(IS)

• شبکه و زیرساخت(IT)

• برنامه‌ریزی منابع انسانی(EPR)

• امنیت اطلاعات و ارتباطات

• تامین تجهیزات و سخت‌افزار

• تامین منابع انسانی متخصص



لینک‌های مرتبط
car - Footer Dark 02 - 3
bike - Footer Dark 02 - 4