نقش هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی چیست؟

در دنیای تجارت مدرن، هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی نقش بسزایی دارد و همین امر هوش مصنوعی را به بخشی ضروری از مدیریت منابع انسانی تبدیل کرده است. از آنجایی که شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا رقابتی و کارآمد باقی بمانند، به راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی روی می‌آورند تا فرآیندهای خود را ساده‌سازی کنند و منابع را به حداکثر برسانند. از سیستم‌های استخدام خودکار که استعدادهای برتر را شناسایی می‌کنند تا برنامه‌های آموزشی پیچیده که محتوای شخصی‌سازی شده را ارائه می‌کنند، هوش مصنوعی دپارتمان‌های منابع انسانی را در سراسر جهان متحول می‌کند.

در این پست نقش هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی و اینکه چگونه می تواند به سازمان ها در صرفه جویی در زمان و هزینه و در عین حال بهبود تعامل کارکنان کمک کند را بررسی خواهیم کرد.

هفت کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی 

 

جذب نیرو

هوش مصنوعی می تواند به ساده سازی فرآیند استخدام و انتخاب در مدیریت منابع انسانی کمک کند.

(AI ) با تجزیه و تحلیل رزومه و تطبیق آنها با شرح شغل به شرکت‌ها کمک می کند استعدادهای مناسب را پیدا کنند. فرآیند ارزیابی نیز به طور فزآینده ای مبتنی بر هوش مصنوعی است، از بینش مصاحبه ویدیویی گرفته تا ارزیابی شخصیت و بسیاری موارد دیگر. با انجام این کار، نه تنها در ساعات بی شماری از کار صرفه جویی می کنید، بلکه اطمینان می دهید که هیچ نامزد احتمالی به دلیل خطای انسانی یا خستگی نادیده گرفته نمی شود.

بررسی عملکرد

یک رئیس بخش را در نظر بگیرید که نیاز به بررسی عملکرد تیمش دارد. از یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می کند که داده های عملکرد کارکنان را در طول سال ردیابی و تجزیه و تحلیل می کند. این سیستم عواملی مانند وظایف تکمیل شده، مشارکت پروژه و بازخورد همتایان را در نظر می گیرد. وقتی زمان بررسی فرا می رسد، او گزارشی جامع دریافت می کند که در آن نقاط قوت، زمینه های بهبود و پیشرفت هر یک از اعضای تیم در طول زمان برجسته می شود. این کار حدس و گمان را از روند بررسی برای او حذف می کند و آن را برای تیم خود عینی تر و منصفانه تر می کند.

فرآیند onboarding/ offboarding

استخدامی‌های جدید اغلب احساس می‌کنند که در  کاغذبازی و رویه‌ها غرق شده‌اند. یک پلتفرم onboarding مبتنی بر هوش مصنوعی را تصور کنید. وقتی یک کارمند جدید، به شرکت می‌پیوندد،  توسط این پلتفرم هدایت می‌شود. سپس پلتفرم از طریق فرم‌های لازم او را  راهنمایی و با سیاست‌های شرکت آشنا می‌کند و حتی جلسات آموزشی اولیه‌اش را راه‌اندازی می‌کند.در نتیجه، کارمند کمتر احساس استرس می کند و بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. به طور مشابه، هنگامی که یک کارمند شرکت را ترک می‌کند، هوش مصنوعی می‌تواند بررسی‌های خروج، استرداد اموال شرکت و سایر کارها را مدیریت کند و انتقال آرام را برای هر دو طرف تضمین کند. این یک برد-برد است.

مشارکت کارکنان

استفاده از هوش مصنوعی می تواند به بهبود عملکرد فردی و تیمی کمک کند. AI را می توان برای ارائه بازخورد در زمان واقعی، و ارائه پاداش و شناخت مورد استفاده قرار داد.

حفظ کارکنان

حفظ استعدادها یکی از بزرگترین چالش های صنعت در سطح جهانی است. سازمان ها به طور مداوم در حال آزمایش استراتژی ها و روش های جدید هستند تا کارکنان خود را تا زمانی که ممکن است حفظ کنند.حفظ کارکنان در درجه اول بر عهده متخصصان منابع انسانی است. در این محیط رقابتی، نگه داشتن کارکنان خود در سازمان می تواند برای متخصصان منابع انسانی چالش برانگیز باشد. منابع انسانی با معرفی چندین تکنیک در داخل شرکت سعی در رفع این مشکل دارد. بنابراین، هوش مصنوعی می‌تواند با نظارت و ارزیابی عملکرد کارکنان برای شناسایی هرگونه نشانه‌ای از رکود یا افسردگی به برنامه‌ریزی پیشرفت شغلی کمک کند.

چت ربات های منابع انسانی و دستیاران مجازی

یک ربات چت هوش مصنوعی را در نظر بگیرید که به عنوان دستیار 24 ساعته عمل می کند. کارمندان می توانند در مورد سیاست های مرخصی، مزایا و موارد دیگر از چت بات سؤال کنند. این به تیم منابع انسانی اجازه می دهد تا بر روی وظایف استراتژیک تمرکز کند، در حالی که کارکنان پاسخ های فوری به سوالات خود دریافت می کنند و تجربه کلی آنها را افزایش می دهد.

 

آینده هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی

بر اساس تحقیقات پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2030، هوش مصنوعی 13 تریلیون دلار فعالیت اقتصادی در سطح جهان ایجاد کند. به گفته ریچارد کومبز، رهبر شیوه‌های تحول منابع انسانی در Deloitte، انتظار می‌رود هوش مصنوعی تعصبات رفتاری و ادراکی را در تعاملات انسانی کاهش دهد. همانطور که فناوری هوش مصنوعی در طول زمان به رشد و توسعه خود ادامه می دهد، شرکت ها می توانند انتظار داشته باشند که اتوماسیون، شخصی سازی و تصمیم گیری مبتنی بر داده  و بطور کلی هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی نقش بسیار بیشتری نسبت به امروز ایفا کنند. هوش مصنوعی به بهبود شیوه‌های منابع انسانی مانند ارسال شغل، غربالگری نامزدها و مدیریت عملکرد کارکنان کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

کاربردهای هوش مصنوعی

هوش مصنوعی چیست؟

تاریخچه هوش مصنوعی

مطالب مرتبط

fasa logo 3 - Footer Dark 02 - 1

فسا با انجام پروژه های متعدد و ارائه راه حل های مورد اعتماد در حوزه های صنعتی، بیمه ای، خدمات ارزش افزوده، حمل و نقل هوشمند و مراکز داده، امنیت و تجهیز ساختمان ها تبدیل به یکی از فعالترین شرکت های مطرح در فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح مطلوب فناوری و تکنولوژی روز شده است.

 



اطلاعات تماس



 آدرس: تهران – بلوار میرداماد – خیابان کازرون – خیابان نیکنام – پلاک ۱۰


 ایمیل: info@fasatech.com

 تلفن: 5 -26424001-021



خدمات

• تولید و توسعه نرم‌افزار(IS)

• شبکه و زیرساخت(IT)

• برنامه‌ریزی منابع انسانی(EPR)

• امنیت اطلاعات و ارتباطات

• تامین تجهیزات و سخت‌افزار

• تامین منابع انسانی متخصص



لینک‌های مرتبط
car - Footer Dark 02 - 3
bike - Footer Dark 02 - 4