هدف بدافزار چیست؟

بدافزار

بدافزار به عنوان نرم افزار مضری که به شبکه کامپیوتری شما حمله می کند یا آن را خراب می کند، توسعه یافته است. هدف بدافزار ایجاد خرابی و سرقت اطلاعات یا منابع برای سود پولی یا قصد خرابکاری محض است.

 

هوشمندی و نفوذ

داده‌هایی مانند ایمیل‌ها، طرح‌ها و به‌ویژه اطلاعات حساس مانند رمز عبور را استخراج می‌کند.

 

اخلال و اخاذی

شبکه ها و رایانه های شخصی را قفل می کند و آنها را غیرقابل استفاده می کند. اگر کامپیوتر شما را برای منافع مالی گروگان نگه می دارد، به آن باج افزار می گویند.

 

تخریب یا خرابکاری

سیستم های کامپیوتری را برای آسیب رساندن به زیرساخت شبکه شما تخریب می کند.

 

سرقت منابع کامپیوتری

از قدرت محاسباتی شما برای اجرای بات‌نت، برنامه‌های استخراج رمزنگاری (cryptojacking) یا ارسال ایمیل‌های هرزنامه استفاده می‌کند.

چگونه از شبکه خود در برابر بدافزار محافظت کنم؟

به طور معمول، کسب و کارها بر ابزارهای پیشگیرانه برای جلوگیری از نقض تمرکز می کنند. با ایمن سازی محیط، کسب و کارها آنها را ایمن فرض می کنند. با این حال، برخی از بدافزارهای پیشرفته در نهایت به شبکه شما راه خواهند یافت. در نتیجه، به کارگیری فناوری‌هایی که به طور مداوم بدافزارهایی را که از دفاع محیطی فرار کرده‌اند نظارت و شناسایی می‌کنند، بسیار مهم است. حفاظت از بدافزار پیشرفته کافی به لایه‌های حفاظتی متعدد همراه با قابلیت مشاهده و هوشمندی شبکه در سطح بالا نیاز دارد.

چگونه بدافزار را شناسایی و به آن پاسخ دهم؟

بدافزار به طور اجتناب ناپذیری به شبکه شما نفوذ می کند. شما باید دفاعی داشته باشید که دید قابل توجه و تشخیص نقض را فراهم می کند. برای حذف بدافزارها، باید بتوانید به سرعت عوامل مخرب را شناسایی کنید. این نیاز به اسکن شبکه ثابت دارد. پس از شناسایی تهدید، باید بدافزار را از شبکه خود حذف کنید. محصولات آنتی ویروس امروزی برای محافظت در برابر تهدیدات سایبری پیشرفته کافی نیستند.

7 نوع بدافزار

ویروس

ویروس ها زیرگروهی از بدافزارها هستند. ویروس یک نرم‌افزار مخرب است که به سند یا فایلی متصل می‌شود که از ماکروها برای اجرای کد آن و انتشار از میزبانی به میزبان دیگر پشتیبانی می‌کند. پس از دانلود، ویروس تا زمانی که فایل باز نشود و در حال استفاده باشد، غیر فعال خواهد بود. ویروس ها به گونه ای طراحی شده اند که توانایی عملکرد سیستم را مختل کنند. در نتیجه، ویروس‌ها می‌توانند باعث مشکلات عملیاتی و از دست رفتن داده‌ها شوند.

 

کرم ها

کرم نوعی نرم افزار مخرب است که به سرعت تکثیر شده و در هر دستگاهی در شبکه پخش می شود. برخلاف ویروس ها، کرم ها برای انتشار نیازی به برنامه های میزبان ندارند. یک کرم قبل از اینکه با سرعتی نمایی تکثیر و پراکنده شود، دستگاه را از طریق یک فایل دانلود شده یا یک اتصال شبکه آلوده می کند. کرم‌ها مانند ویروس‌ها می‌توانند عملکرد دستگاه را به شدت مختل کنند و باعث از دست رفتن اطلاعات شوند.

ویروس تروجان

ویروس های تروجان به عنوان برنامه های نرم افزاری مفید پنهان می شوند. اما هنگامی که کاربر آن را دانلود کرد، ویروس تروجان می تواند به داده های حساس دسترسی پیدا کند و سپس داده ها را اصلاح، مسدود یا حذف کند. این می تواند به شدت برای عملکرد دستگاه مضر باشد. بر خلاف ویروس ها و کرم های معمولی، ویروس های تروجان برای تکثیر خود طراحی نشده اند.

 

نرم افزارهای جاسوسی

Spyware نرم افزار مخربی است که مخفیانه بر روی رایانه اجرا می شود و به کاربر راه دور گزارش می دهد. جاسوس افزار به جای ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه، اطلاعات حساس را هدف قرار می دهد و می تواند به شکارچیان دسترسی از راه دور بدهد. جاسوس افزار اغلب برای سرقت اطلاعات مالی یا شخصی استفاده می شود. نوع خاصی از نرم افزارهای جاسوسی یک کی لاگر است که ضربات کلید شما را برای فاش کردن گذرواژه ها و اطلاعات شخصی ضبط می کند.

 

ابزارهای تبلیغاتی مزاحم

Adware نرم افزار مخربی است که برای جمع آوری داده ها در مورد استفاده از رایانه شما و ارائه تبلیغات مناسب به شما استفاده می شود. در حالی که ابزارهای تبلیغاتی مزاحم همیشه خطرناک نیستند، در برخی موارد ابزارهای تبلیغاتی مزاحم می توانند مشکلاتی را برای سیستم شما ایجاد کنند. Adware می تواند مرورگر شما را به سایت های ناامن هدایت کند و حتی می تواند حاوی اسب های تروجان و جاسوس افزارها باشد. علاوه بر این، سطوح قابل توجهی از ابزارهای تبلیغاتی مزاحم می توانند سرعت سیستم شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. از آنجایی که همه ابزارهای تبلیغاتی مخرب نیستند، داشتن حفاظتی که به طور مداوم و هوشمندانه این برنامه ها را اسکن می کند، مهم است.

باج افزار

باج‌افزار نرم‌افزار مخربی است که به اطلاعات حساس درون یک سیستم دسترسی پیدا می‌کند، آن اطلاعات را رمزگذاری می‌کند تا کاربر نتواند به آن دسترسی پیدا کند، و سپس برای انتشار داده‌ها درخواست پرداخت مالی می‌کند. باج افزار معمولا بخشی از یک کلاهبرداری فیشینگ است. با کلیک بر روی یک پیوند مبدل، کاربر باج افزار را دانلود می کند. مهاجم اقدام به رمزگذاری اطلاعات خاصی می کند که فقط با یک کلید ریاضی که می داند باز می شود. هنگامی که مهاجم پرداخت را دریافت می کند، قفل داده ها باز می شود.

 

بدافزار بدون فایل

بدافزار بدون فایل نوعی بدافزار مقیم حافظه است. همانطور که از این اصطلاح پیداست، این بدافزار است که از حافظه رایانه قربانی کار می کند، نه از فایل های روی هارد دیسک. از آنجایی که هیچ فایلی برای اسکن وجود ندارد، شناسایی آن از بدافزارهای سنتی سخت تر است. همچنین تحقیقات قانونی را دشوارتر می کند زیرا بدافزار هنگام راه اندازی مجدد رایانه قربانی ناپدید می شود. در اواخر سال 2017، تیم اطلاعاتی تهدید Cisco Talos نمونه‌ای از بدافزار بدون فایل را که DNSMessenger نامیده می‌شود، منتشر کرد.

مزایای حفاظت پیشرفته بدافزار چیست؟

بدافزار پیشرفته می‌تواند به شکل بدافزار رایجی باشد که برای افزایش قابلیت آلوده‌سازی اصلاح شده است. همچنین می تواند شرایط یک جعبه شنی را برای مسدود کردن فایل های مخرب آزمایش کند و سعی کند نرم افزار امنیتی را فریب دهد تا نشان دهد که بدافزار نیست. نرم افزار پیشرفته حفاظت از بدافزار برای جلوگیری، شناسایی و کمک به حذف تهدیدها به روشی کارآمد از سیستم رایانه طراحی شده است.

 

لینکهای مفید:

امنیت فناوری اطلاعات چیست؟

6 نوع از محبوب ترین سیستم های اطلاعاتی و کاربردهای آنها

گروه خودروسازی سایپا

مطالب مرتبط

fasa logo 3 - Footer Dark 02 - 1

فسا با انجام پروژه های متعدد و ارائه راه حل های مورد اعتماد در حوزه های صنعتی، بیمه ای، خدمات ارزش افزوده، حمل و نقل هوشمند و مراکز داده، امنیت و تجهیز ساختمان ها تبدیل به یکی از فعالترین شرکت های مطرح در فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح مطلوب فناوری و تکنولوژی روز شده است.

 



اطلاعات تماس



 آدرس: تهران – بلوار میرداماد – خیابان کازرون – خیابان نیکنام – پلاک ۱۰


 ایمیل: info@fasatech.com

 تلفن: 5 -26424001-021



خدمات

• تولید و توسعه نرم‌افزار(IS)

• شبکه و زیرساخت(IT)

• برنامه‌ریزی منابع انسانی(EPR)

• امنیت اطلاعات و ارتباطات

• تامین تجهیزات و سخت‌افزار

• تامین منابع انسانی متخصص



لینک‌های مرتبط
car - Footer Dark 02 - 3
bike - Footer Dark 02 - 4