چگونه هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک تحول ایجاد می‌کند؟

تا امروز کمتر کسی درباره هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک ، هوش مصنوعی در فروشگاه‌های آنلاین و تحولاتی که در آن‌ها ایجاد می‌کند صحبت کرده است . اغلب وقتی کسی می گوید “هوش مصنوعی”، اولین چیزی که به ذهن می رسد ممکن است چشم اندازی از فیلم هایی مانند فیلم A.I استیون اسپیلبرگ در سال 2001 باشد. هوش مصنوعی، تریلر علمی تخیلی Ex Machina، یا کلاسیک کلاسیک 1982 Blade Runner.

اما وقتی نوبت به بخش تجارت الکترونیک می‌رسد، کمتر به رباتیک‌های انسان‌مانند و بیشتر به فناوری‌های یادگیری و الگوریتم‌هایی می‌پردازد که پایه و اساس را فراهم می‌کنند. هوش مصنوعی می‌تواند به خرده‌فروشان آنلاین امروزی کمک کند تا با استفاده از داده‌های کسب‌وکار و مشتری جمع‌آوری‌شده برای تصمیم‌گیری بهتر و پیش‌بینی دقیق‌تر آینده، تجربه مشتری بهینه‌شده‌ای را در وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک خود ارائه دهند.

بیایید به برخی از راه‌هایی که هوش مصنوعی و فناوری‌های مرتبط با آن صنعت تجارت الکترونیک را به جلو می‌برند، از بهبود تعاملات مشتری گرفته تا ساده‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار نگاه کنیم.

پیشرفت در فناوری و تجارت الکترونیک

از تحول دیجیتال و نرم‌افزار به‌عنوان سرویس گرفته تا واقعیت مجازی و هوش مصنوعی، فناوری همچنان محدودیت‌های کاری  تجارت الکترونیک را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
با پیشرفت های مرکب در فناوری، هر روز چیز جدیدی توجه خرده فروشان آنلاین را جلب می‌کند. شما هرگز برای امتحان کردن چیزهای جدید و متفاوت دچار ضرر نخواهید شد – وظیفه واقعی ابزارهای هوش مصنوعی شناسایی بهترین فرصت ها برای تجارت الکترونیک شماست.

هوش مصنوعی در حال ایجاد تغییر در صنعت تجارت الکترونیک

پیاده سازی هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که بر هر تعداد از عملکردهای تجاری در سراسر سازمان شما تأثیر بگذارد. برای درک اینکه چگونه می تواند بر کسب و کار شما تأثیر بگذارد، به داشتن درک درستی از اجزای هوش مصنوعی نیاز دارید. تعریف هوش مصنوعی گسترده است و شامل داده کاوی، پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین می شود.

داده کاوی به جمع آوری داده های فعلی و تاریخی برای اطلاع رسانی به پیش بینی ها اشاره دارد.

پردازش زبان طبیعی بر تعامل انسان و رایانه و نحوه تفسیر رایانه ها از زبان طبیعی انسان متمرکز است.

یادگیری ماشین مربوط به استفاده از مجموعه ای از الگوریتم ها برای اعمال تجربیات گذشته یا ارائه مثال هایی برای حل یک مسئله است. یادگیری عمیق “شامل الگوریتم های لایه بندی در تلاش برای به دست آوردن درک بیشتر از داده ها است.”

طی چند سال گذشته، فناوری هوش مصنوعی به بلوغ رسیده و به ابزاری قدرتمند برای افزایش فروش و بهینه سازی عملیات تبدیل شده است. حتی بسیاری از مشاغل کوچک تجارت الکترونیک از فناوری با نوعی قابلیت هوش مصنوعی استفاده می کنند. که همین نشان دهنده گسترش هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک است.

 

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک

آمازون مدت‌هاست که مزایای هوش مصنوعی و فناوری‌های مرتبط را تشخیص داده است. این شرکت بزرگ تجارت الکترونیک از یادگیری ماشین برای بهبود انتخاب محصول و تجربه کاربر و بهینه سازی تدارکات استفاده می کند.
نشریه اخیر McKinsey & Company و انجمن رهبران صنعت خرده‌فروشی، هفت مورد ضروری را برای بازنگری در خرده‌فروشی در سال 2021 نام برده است که هر یک می‌تواند به نوعی توسط نوعی فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی پشتیبانی شود:

1. بازاریابی و تبلیغات هدفمندتر
طبق نظر خرده فروشان، شخصی سازی اولویت اصلی است، اما تنها 15٪ می گویند که شخصی سازی را به طور کامل در سراسر کانال ها پیاده سازی کرده اند. با شخصی‌سازی پیام‌ها از دیگر افراد متمایز شوید و با مشتریان خود گفتگوهای منحصربفرد داشته باشید.
پیشرفت در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، تکنیک‌های شخصی‌سازی عمیق را برای سفارشی‌سازی محتوا توسط کاربر فعال کرده است. با تجزیه و تحلیل کلان داده‌های تاریخچه خرید و سایر تعاملات مشتری، می‌توانید آنچه را که مشتریان واقعاً می‌خواهند  و پیامی را که بیشترین طنین‌اندازی را دارد، ارائه دهید.

2. حفظ مشتری
ارائه پیام های بازاریابی و تبلیغاتی هدفمند برای مشتریان، خود می تواند احتمال حفظ آن‌ها را افزایش دهد. تحقیقات شخصی‌سازی omnichannel McKinsey نشان داد که پتانسیل ارتقای 10-15 درصدی در درآمد و حفظ استراتژی‌های شخصی‌سازی در همه‌ کانالها وجود دارد.
در این گزارش آمده است: «یک عنصر حیاتی شخصی‌سازی، ایجاد اطلاعات و بینش بهتر در مورد مشتریان است، دارایی‌ای که ارزش بیشتری را در زنجیره ارزش ایجاد می‌کند. تحقیقات ما نشان می دهد که بازگشت سرمایه در شخصی سازی به سرعت از بازاریابی انبوه سنتی پیشی خواهد گرفت.

3. اتوماسیون بدون درز
هدف اتوماسیون انجام یک کار با کمترین مداخله انسانی است. این می تواند به معنای برنامه ریزی ایمیل ها در یک CRM یا ابزار بازاریابی، استفاده از Zapier برای خودکارسازی وظایف یا استفاده از فناوری پیشرفته برای کمک به استخدام باشد.
با این حال، در زمینه روندهای آینده تجارت الکترونیک، برخی از رایج ترین مواردی که امروزه در مورد آنها صحبت می شود، رباتیک و یادگیری ماشین هستند.
هوش مصنوعی می‌تواند نقش بزرگی در کمک به شما در خودکارسازی کارهای تکراری ایفا کند که عملکرد فروشگاه آنلاین شما را حفظ می‌کنند. با هوش مصنوعی، می‌توانید مواردی مانند توصیه‌های محصول، تخفیف‌های وفاداری، پشتیبانی سطح پایین و موارد دیگر را خودکار کنید.

4. فرآیند فروش کارآمد
استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به شما کمک کند تا با جمع‌آوری داده‌های مربوط به مشتریان خود، پیگیری خودکار سوالات سبد خرید رها شده و موارد دیگر، فرآیند فروش کارآمدتری ایجاد کنید. می‌توانید با درگیر کردن آنها با ربات‌های چت برای سؤالات ساده، به حرکت مشتریان در قیف کمک کنید.

 

موارد استفاده از هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک

موارد استفاده زیادی در تجارت الکترونیک برای هوش مصنوعی وجود دارد، و احتمالاً با بسیاری از آنها آشنا هستید – شاید ندانید که فناوری های بکار رفته در تجارت الکترونیک در واقع با هوش مصنوعی مرتبط هستند. در اینجا شش مورد از رایج ترین آنها آورده شده است:
1. توصیه های محصول شخصی
2. بهینه سازی قیمت گذاری
3. افزایش خدمات به مشتریان
4. تقسیم بندی مشتریان
5. لجستیک هوشمند
6. پیش بینی فروش و تقاضا

1. توصیه های محصول شخصی

امروزه جمع آوری و پردازش داده های مشتری در مورد تجربه خرید آنلاین آنها از همیشه آسان تر است. هوش مصنوعی برای ارائه توصیه‌های شخصی‌شده محصول بر اساس رفتار مشتریان گذشته و مشتریان مشابه استفاده می‌شود.

وب‌سایت‌هایی که  بر اساس خریدهای قبلی محصولاتی که ممکن است دوست داشته باشید را توصیه می‌کنند، از یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل سابقه خرید شما استفاده می‌کنند. خرده‌فروشان برای جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل و استفاده از آن برای ارائه یک تجربه شخصی، اجرای یک کمپین بازاریابی، بهینه‌سازی قیمت‌گذاری و ایجاد بینش مشتری، بر یادگیری ماشین تکیه می‌کنند.

با گذشت زمان، یادگیری ماشین نیاز به مشارکت کمتر و کمتری از سوی دانشمندان داده برای انواع برنامه های روزمره در شرکت های تجارت الکترونیک خواهد داشت.

2. بهینه سازی قیمت گذاری

قیمت گذاری پویا مبتنی بر هوش مصنوعی استراتژی تغییر قیمت محصول شما بر اساس عرضه و تقاضا است. با دسترسی به داده‌های مناسب، ابزارهای امروزی می‌توانند پیش‌بینی کنند چه زمانی و چه چیزی تخفیف داده می‌شود و به صورت پویا حداقل تخفیف لازم برای فروش را محاسبه می‌کنند.

3. افزایش خدمات به مشتریان

با استفاده از دستیارهای مجازی و فناوری چت بات، می‌توانید پشتیبانی بهتری ارائه دهید. در حالی که این ربات‌ها کاملاً به خود متکی نیستند، می‌توانند تراکنش‌های ساده را تسهیل کنند و عاملان پشتیبانی زنده را قادر به تمرکز روی مسائل پیچیده‌تر کنند.
نمایندگان مجازی همچنین از مزیت در دسترس بودن 24  و 7 ساعته برخوردارند، بنابراین می‌توان به سوالات و مسائل سطح پایین در هر زمانی از روز، بدون اینکه مشتری شما منتظر بماند، رسیدگی کرد.

4. تقسیم بندی مشتریان

دسترسی به اطلاعات و قدرت پردازش بیشتر کسب و کار و مشتری، اپراتورهای تجارت الکترونیک را قادر می سازد تا مشتریان خود را درک کنند و روندهای جدید را بهتر از همیشه شناسایی کنند.
در بینشی از Accenture،  می‌نویسند: «سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند گزینه‌های بسیار پیچیده و متنوعی را برای تعامل با مشتری بسیار سریع بررسی کنند و با در دسترس قرار گرفتن داده‌های بیشتر، به طور مداوم عملکرد خود را بهینه کنند. این بدان معناست که بازاریابان می توانند پارامترها را تنظیم کنند و به هوش مصنوعی اجازه دهند تا بهینه سازی کند و یاد بگیرد که به دقت برسد.

5. لجستیک هوشمند

بر اساس گزارشی از Emerging Tech Brew، «قدرت پیش‌بینی یادگیری ماشین در لجستیک می‌درخشد و به پیش‌بینی زمان‌های حمل و نقل، سطح تقاضا و تأخیرهای ارسال کمک می‌کند».
لجستیک هوشمند، همه چیز در مورد استفاده از اطلاعات بلادرنگ از طریق حسگرها، برچسب‌های RFID و موارد مشابه برای مدیریت موجودی و پیش‌بینی بهتر تقاضا است. سیستم‌های یادگیری ماشین با گذشت زمان هوشمندتر می‌شوند تا پیش‌بینی‌های بهتری برای زنجیره تامین و عملکردهای لجستیکی خود ایجاد کنند.

6. پیش بینی فروش و تقاضا

در دنیایی که در حین و پس از کووید-19 ساخته شد، می‌خواهید موجودی خود را هم بر اساس داده‌های زمان واقعی و هم بر اساس داده‌های تاریخی برنامه‌ریزی کنید. هوش مصنوعی می تواند به شما در انجام این کار کمک کند. گزارش اخیر مک‌کینزی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در تجزیه و تحلیل بی‌درنگ مشتری برای نظارت و واکنش به تغییرات در تقاضای مصرف‌کننده که می‌تواند برای بهینه‌سازی قیمت یا بازاریابی هدفمند مهار شود، همچنان مهم است.

نحوه پیاده سازی هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک

پرش به فناوری های جدید و هیجان انگیز همیشه وسوسه انگیز است. اما باید قبل از اجرای یک برنامه جدید نقشه راه داشته باشید تا مطمئن شوید که زمان و پول زیادی را در شروع های نادرست از دست نمی دهید.

1. یک استراتژی ایجاد کنید
باید از جایی شروع کنید – و استراتژی شما مسیری را که باید از آنجا به سمت هدف هوش مصنوعی خود طی کنید را مشخص می کند. این را فقط به یک متخصص هوش مصنوعی تازه استخدام شده یا CIO یا CTO خود ندهید.
واقعاً کمی فکر کنید که می خواهید با هوش مصنوعی چه کاری انجام دهید. یک رویکرد عملی داشته باشید و فراموش نکنید که از کوچک شروع کنید. شما همیشه می توانید بر روی موفقیت های خود در این مسیر پیشرفت کنید.

2. موارد استفاده محدودی را پیدا کنید که با استراتژی کلی شرکت مرتبط است

موفق‌ترین موارد استفاده از هوش مصنوعی در تقاطع اهداف تجاری، تمایز داده‌ها و مدل‌های هوش مصنوعی در دسترس قرار دارند.  شما باید روی فرصت‌های درآمدزایی تمرکز کنید که در آن مزیت داده‌ای دارید و در زمینه‌ای مناسب برای فناوری اثبات‌شده هوش مصنوعی.

3. از تخصص شخص ثالث استفاده کنید
حتی اگر از علاقه مندان به هوش مصنوعی صندلی راحتی هستید، باید در این مورد کمک های متخصص را بپذیرید. یک تیم را به صورت پروژه ای یا پاره وقت برای بررسی و کمک در ایجاد یک نقشه راه استراتژیک هوش مصنوعی بیاورید. این اشخاص ثالث می توانند در زنده کردن MVP (حداقل محصول قابل دوام) شما نیز مفید باشند.

4. یک راه حل در مقیاس کامل بسازید
هنگامی که به آنچه تیم تولید کرده است مطمئن شدید، زمان آن رسیده است که راه حلی در مقیاس کامل ایجاد کنید.همانطور که شما و تیمتان با کار در حوزه هوش مصنوعی راحت‌تر می‌شوید، مزایای بیشتری از پروژه‌هایی که اجرا می‌کنید خواهید دید.

جمع‌بندی

به نظر می‌رسد هوش مصنوعی فردا مستقیماً از فیلم‌ها خارج شده است، اما امروزه بسیاری از فناوری‌های هوش مصنوعی وجود دارد که ممکن است کمتر جذاب به نظر برسند و تجربه مشتری را بهبود می‌بخشد، نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد و به ساده‌سازی شیوه اداره کسب‌وکار کمک می‌کند.
اگر می خواهید بهترین تجربه خرید ممکن را در وب سایت تجارت الکترونیک خود ارائه دهید، به مزایای مختلف هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نگاه کنید. این می تواند به شما کمک کند تا از داده های مشتری و کسب و کار خود بهتر استفاده کنید تا برنامه ای برای آینده خود تنظیم کنید که کارساز باشد.

بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی در زندگی روزمره

هوش مصنوعی در خودرو

هوش مصنوعی در رباتیک

هوش مصنوعی در بازاریابی

هوش مصنوعی در آموزش

هوش مصنوعی در منابع انسانی

کاربردهای هوش مصنوعی

تاریخچه هوش مصنوعی

هوش مصنوعی چیست؟

لینکهای مفید:

گروه خودروسازی سایپا

مطالب مرتبط

fasa logo 3 - Footer Dark 02 - 1

فسا با انجام پروژه های متعدد و ارائه راه حل های مورد اعتماد در حوزه های صنعتی، بیمه ای، خدمات ارزش افزوده، حمل و نقل هوشمند و مراکز داده، امنیت و تجهیز ساختمان ها تبدیل به یکی از فعالترین شرکت های مطرح در فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح مطلوب فناوری و تکنولوژی روز شده است.

 



اطلاعات تماس



 آدرس: تهران – بلوار میرداماد – خیابان کازرون – خیابان نیکنام – پلاک ۱۰


 ایمیل: info@fasatech.com

 تلفن: 5 -26424001-021



خدمات

• تولید و توسعه نرم‌افزار(IS)

• شبکه و زیرساخت(IT)

• برنامه‌ریزی منابع انسانی(EPR)

• امنیت اطلاعات و ارتباطات

• تامین تجهیزات و سخت‌افزار

• تامین منابع انسانی متخصص



لینک‌های مرتبط
car - Footer Dark 02 - 3
bike - Footer Dark 02 - 4