چگونه هوش مصنوعی در صنعت خودرو تحول می‌آفریند؟

هوش مصنوعی در صنعت خودرو تحول می‌آفریند. شاید با شنیدن این جمله، فکر کنید کمی بزرگنمایی می‌کنیم اما سخت در اشتباهید. خودروهای خودران به اندازه هولوگرام و سفرهای فضایی در چشم انداز آینده طبیعی هستند. از زمان تولد داستان های علمی تخیلی، خودرو به عنوان آخرین مرز نوآوری تکنولوژیک در نظر گرفته شده است. با این حال، وقتی امروز به شهرهای خود نگاه می کنیم، اتومبیل ها اغلب در گذشته گیر کرده اند.

واقعیت این است که چشم انداز صنعت خودرو از سرعت پیشرفت آن بسیار فراتر رفته است. با این اوصاف، برآوردها حاکی از آن است که بازار جهانی خودروهای خودران از 5.6 میلیارد دلار (پایت وال) در سال 2018 به 60 میلیارد دلار در سال 2030 خواهد رسید، و روشن می کند که خودروهای خودران جایگاه قابل توجهی را به دست خواهند آورد. در این میان، هوش مصنوعی “AI” به آرامی شروع به تغییر وسایل نقلیه ما از طریق نوآوری های یکپارچه در بین برندهای خودرو کرده است.

هوش مصنوعی در صنعت خودرو چیست؟

هوش مصنوعی در صنعت خودرو به معنای اجرای تکنیک های هوش مصنوعی در چندین حوزه از دنیای خودرو است. فناوری‌های مختلف هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشینی “ML”، پردازش زبان طبیعی “NLP”و بینایی رایانه‌ای به ادغام هوش مصنوعی در صنعت خودرو کمک می‌کنند تا تجربه بهتری از راننده داشته باشند. این فناوری‌ها در دنیای خودروهای هوش مصنوعی بسیاری از وظایف مانند برنامه‌ریزی مسیر، ناوبری، پارکینگ و غیره را خودکار می‌کنند و در عین حال کارایی و ایمنی را نیز ارائه می‌دهند.

 

بیایید نگاهی دقیق‌تر به نحوه تأثیرگذاری و تأثیر هوش مصنوعی بر خودروها بیندازیم.

 پیشگیری از تصادف: ارزیابی ریسک + نظارت بر راننده

همانطور که هوش مصنوعی به طور فزاینده ای برای تولیدکنندگان خودرو در دسترس می شود، بسیاری از شرکت های خودروسازی یک هدف اصلی را در اولویت قرار داده اند: ایمنی

تسلا، تولیدکننده خودرو که انتقال جهان به انرژی پایدار را تسریع می‌کند، از زمان آغاز به کار در سال 2003، یکی از پیشروان در پذیرش هوش مصنوعی خودرو بوده است. یکی از نوآوری‌های اصلی این شرکت، دوربین داخلی مجهز به هوش مصنوعی در بالای آینه دید عقب برای بهبود است. ایمنی کابین این دوربین با استفاده از نوآوری هوش مصنوعی، چشمان رانندگان را شناسایی و نظارت می کند تا خواب آلودگی آنها را درک کند و از تصادفات در جاده جلوگیری کند. این فناوری مبتنی بر فناوری شبکه عصبی است که تصاویر جاده را برای انجام تشخیص اشیا و تخمین عمق تجزیه و تحلیل می‌کند.

هوش مصنوعی این شرکت با بهره گیری از داده های آموزشی با کیفیت بالا که از ناوگان نزدیک به 1 میلیون وسیله نقلیه خود در زمان واقعی ساخته شده است، به طور موثر به رانندگان در مورد خطرات اطراف هشدار می دهد تا از برخورد جلوگیری کنند.

مشابه تسلا، ضروری است که همه سازندگان خودروهای خودمختار از مجموعه داده‌های متنوعی استفاده کنند تا اطمینان حاصل کنند که هوش مصنوعی آنها می‌تواند رانندگی بدون دست را ایمن کند. علاوه بر سیستم های ناوبری و ارتباطی که به خوبی طراحی شده اند، این سازندگان باید توانایی فناوری خود را برای شناسایی، برچسب زدن و واکنش به وسایل نقلیه، افراد و اشیاء متفاوت در جاده ها کامل کنند. مسئله این است که هوش مصنوعی با کیفیت بالا یک شبه اتفاق نمی افتد.

به جای تلاش برای درست کردن سیستم خود در اولین قدم، ضروری است که سازندگان درک کنند که ساخت مجموعه داده‌های دقیق و بدون تعصب و بنابراین الگوریتم‌های هوش مصنوعی به سرمایه‌گذاری جدی در آموزش و آزمایش داده‌های انسان در حلقه نیاز دارد. خوشبختانه، دسترسی به خدمات داده آموزش تجربه هرگز به این اندازه در دسترس نبوده است. از آنجایی که تولیدکنندگان بیشتری از اتوماسیون در مقیاس کوچک در وسایل نقلیه خود ادغام می‌کنند، امسال بیش از هر زمان دیگری از خودروی نیمه خودران عبور خواهیم کرد.

 وسایل نقلیه شخصی سازی شده

ماشینی که می‌رانیم می‌تواند شکل مهمی از ابراز وجود باشد. تولیدکننده خودروهای لوکس پورشه برای اطمینان از اینکه مشتریانش تجربه شخصی سازی شده خودرو و رانندگی را دریافت می کنند، در حال حاضر قابلیت های هوش مصنوعی جدیدی را ارائه می دهد. پورشه از طریق سیستم پیکربندی مبتنی بر یادگیری ماشین خود، “موتور توصیه”، بسته های خودرو را بر اساس ترجیحات فردی رانندگان پیشنهاد می کند. مانند هر الگوریتم یادگیری ماشینی که به خوبی ساخته شده است، داده های آموزشی دقیق در نوآوری پورشه نقش اساسی دارد. این شرکت بیش از 270 مدل یادگیری ماشین را در طول توسعه آموزش داد تا مؤثرترین توصیه‌های ممکن را ایجاد کند.

در نتیجه، ابزار هوش مصنوعی به طور موثر از الگوهای داده برای پیش بینی انتخاب های مشتری استفاده می کند. امروزه، توصیه‌های پورشه AI بیش از 90 درصد دقیق هستند و دقت با هر استفاده و ورودی داده بهبود می‌یابد.

این گرایش به سمت شخصی سازی منعکس کننده یک فشار اجتماعی گسترده برای یک فرآیند خرید یکپارچه تر و کارآمدتر است. با توجه به مشکلات زنجیره تامین و تاخیرهای مداوم، مصرف کنندگان در انتخاب و دریافت کالاهای خود صبر کمتری می کنند. برای اطمینان از تجربه مشتری با کیفیت بالا، تولیدکنندگان خودرو می توانند فرآیند تصمیم گیری خود را ساده کنند.

در عصر کمبود و ناکارآمدی، سازندگان خودرو می‌توانند از داده‌های آموزش‌دیده برای ایجاد الگوریتم‌های هوش مصنوعی استفاده کنند که مشتریان و ترجیحات مربوطه آنها را درک کند. با استفاده از این فناوری جدید، اعتقاد بر آن است که می‌توانیم انتظار داشته باشیم خودروهایی که در رفت‌وآمدهایمان می‌بینیم، به طور فزاینده‌ بازتابی از افرادی باشند که آنها را می‌رانند.

کمک در خودرو

برای چندین دهه، کمک صوتی در خودرو به وسایل نقلیه لوکس کاهش یافته است. اکنون که هوش مصنوعی به طور فزاینده ای در دسترس قرار می گیرد، به جریان اصلی تبدیل می شود. در سال 2020، سهم خودروهای دارای خدمات متصل به داخل خودرو از 30 درصد (paywall) در سال 2018 به 45 درصد افزایش یافت. با توجه به اعتقاد سازندگان خودرو به این فناوری، این تعداد تا سال 2024 به 60 درصد خواهد رسید، با 90 درصد موارد جدید.

پیش‌بینی می‌شود خودروهایی که در سطح جهانی فروخته می‌شوند تا سال 2028 دارای دستیار صوتی باشند. در این میان، سیستم اطلاعات سرگرمی مرسدس بنز تجربه کاربری “MBUX” همچنان یکی از پیشتازان دستیار صوتی داخل خودرو است. مشابه سیری اپل، دستیار هوش مصنوعی به «Hey, Mercedes» پاسخ می دهد و به دستورات صوتی ساده مانند «رادیو را روشن کن» واکنش نشان می دهد.

دستیار صوتی از لحاظ تاریخی یکی از سخت ترین جنبه های تولید هوش مصنوعی در صنعت خودرو در نظر گرفته می شود، تشخیص صدا در آن از طریق هوش مصنوعی با استفاده از ترکیبی از پردازش زبان طبیعی (NLP) و ML انجام می شود. تشخیص صدا که برای تفسیر نشانه های راننده آموزش دیده است، گفتار انسان را به درک دیجیتالی تبدیل می کند.

همانطور که به سال جدید نزدیک می شویم، خود را برای دیدن خودروهای مجهز به دستیار هوش مصنوعی در بازار آماده کنید. به ویژه هنگامی که دستیاران قدیمی مانند آمازون الکسا از فیات کرایسلر به سمت وسایل نقلیه حرکت می کنند و Nvidia Drive Concierge (افشای کامل، NVIDIA یک شریک سما است) به صورت تجاری در دسترس قرار می گیرد.

برای بهبود عملکرد این دستیاران، محققان به طور مداوم در حال توسعه هوش مصنوعی هستند که بسیاری از ابهامات و پیچیدگی های زبان را درک کند. به لطف پیشرفت‌های قابل توجه در این زمینه به دلیل دسترسی به داده‌های با کیفیت بالا، دستیارهای داخل خودرو به سرعت در حال معرفی هوش مصنوعی به خودروهای ما هستند. بنابراین هوش مصنوعی در صنعت خودرو تحولات بسیاری خواهد آفرید که در ذهن ما نخواهد گنجید.

بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی در رباتیک

هوش مصنوعی در بازاریابی

هوش مصنوعی در آموزش

هوش مصنوعی در منابع انسانی

لینکهای مفید:

گروه خودروسازی سایپا

مطالب مرتبط

fasa logo 3 - Footer Dark 02 - 1

فسا با انجام پروژه های متعدد و ارائه راه حل های مورد اعتماد در حوزه های صنعتی، بیمه ای، خدمات ارزش افزوده، حمل و نقل هوشمند و مراکز داده، امنیت و تجهیز ساختمان ها تبدیل به یکی از فعالترین شرکت های مطرح در فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح مطلوب فناوری و تکنولوژی روز شده است.

 



اطلاعات تماس



 آدرس: تهران – بلوار میرداماد – خیابان کازرون – خیابان نیکنام – پلاک ۱۰


 ایمیل: info@fasatech.com

 تلفن: 5 -26424001-021



خدمات

• تولید و توسعه نرم‌افزار(IS)

• شبکه و زیرساخت(IT)

• برنامه‌ریزی منابع انسانی(EPR)

• امنیت اطلاعات و ارتباطات

• تامین تجهیزات و سخت‌افزار

• تامین منابع انسانی متخصص



لینک‌های مرتبط
car - Footer Dark 02 - 3
bike - Footer Dark 02 - 4