6 نوع محبوب ترین سیستم های اطلاعاتی و کاربردهای آنها

اطلاعات به یکی از عوامل اصلی موفقیت کسب و کار تبدیل شده است. ما در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم و کسانی که بهترین، جدیدترین و دقیق‌ترین اطلاعات را دارند برنده این روز خواهند بود. دانش قدرت است و اطلاعات داده ها نمونه دیگری از این قدرت است.

 

با این حال، داشتن مقادیر زیادی از اطلاعات خوب کافی نیست. کسب‌وکارها و سازمان‌ها باید بهترین نوع سیستم‌های اطلاعاتی را داشته باشند تا با آن اطلاعات کار کنند و بهترین نتایج را تولید کنند. به همین دلیل است که در دنیای پر داده امروزی، سازمان ها به یک سیستم اطلاعاتی جامد نیاز دارند.

 

بنابراین امروز، شش نوع مختلف از سیستم های اطلاعاتی و نحوه بکارگیری آنها را پوشش می دهیم.

 

ما با اصول اولیه شروع می کنیم، یعنی “سیستم اطلاعات چیست؟”

 

 

سیستم های اطلاعاتی چیست؟

سیستم های اطلاعاتی مجموعه ای از منابع اطلاعاتی متعدد برای جمع آوری، پردازش، ذخیره و انتشار اطلاعات هستند.

 

ابزارهایی مانند لپ تاپ، پایگاه داده، شبکه ها و گوشی های هوشمند نمونه هایی از سیستم های اطلاعاتی هستند. بنابراین بله، با خواندن این مقاله، شما از یک سیستم اطلاعاتی استفاده می کنید! بسیاری از افراد برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده، بانک یا خرید آنلاین یا جستجوی اطلاعات از طریق موتور جستجو، به انواع مختلف سیستم های اطلاعاتی متکی هستند.

 

شرکت‌ها و سازمان‌ها از سیستم‌های اطلاعاتی برای برقراری ارتباط و کار با مشتریان و تامین‌کنندگان خود، مدیریت سازمان، انجام عملیات‌های تجاری ضروری، و راه‌اندازی و حفظ کمپین‌های بازاریابی استفاده می‌کنند.

شش نوع عمده از سیستم های اطلاعاتی

اکنون که به اصول اولیه پرداختیم، بیایید به شش نوع اصلی سیستم های اطلاعاتی نگاه کنیم. اگرچه سیستم‌های اطلاعاتی به این فهرست محدود نمی‌شوند، کسب‌وکارها و سازمان‌های معمولی شش مورد زیر را دارند که هر سیستم از سطح سازمانی متفاوتی پشتیبانی می‌کند.

 

برای شروع، ما سیستم های پردازش تراکنش (TPS) را در سطح عملیاتی داریم. سیستم‌های اتوماسیون اداری (OAS) و سیستم‌های کار دانش (KWS) هستند که هر دو در سطح دانش کار می‌کنند. در مرحله بعد، سطح مدیریت دارای سیستم های اطلاعات مدیریت (MIS) و سیستم های پشتیبانی تصمیم (DSS) است و ما با سیستم های پشتیبانی اجرایی (ESS) در سطح استراتژیک نتیجه گیری می کنیم. بیایید انواع مختلف سیستم های اطلاعاتی را عمیق تر بررسی کنیم.

  1. سیستم پردازش تراکنش (TPS)

پردازش تراکنش برای کمک به کسب و کارها در انجام عملیات روزانه ضروری است. تراکنش به عنوان هر فعالیت یا رویدادی که شرکت را تحت تأثیر قرار می دهد تعریف می شود و شامل مواردی مانند سپرده ها، برداشت ها، حمل و نقل، صورتحساب مشتریان، ورود سفارش و ثبت سفارش می شود. TPS از این معاملات تجاری پشتیبانی می کند.

 

  1. سیستم اتوماسیون اداری (OAS)

OAS متشکل از رایانه ها، فناوری های مرتبط با ارتباطات و پرسنلی است که برای انجام وظایف رسمی تعیین شده اند. OAS معاملات اداری را پوشش می دهد و از فعالیت های رسمی در هر سطحی در سازمان پشتیبانی می کند. فعالیت های رسمی به فعالیت های مدیریتی و دفتری تقسیم می شود.

سیستم های اتوماسیون اداری شامل موارد زیر است:

 

  • ایمیل: برنامه ایمیل پیوست های فایل مانند صدا، ویدئو و اسناد را نیز پوشش می دهد.
  • پست صوتی: این برنامه پیام های تلفن را در حافظه سیستم ضبط و ذخیره می کند و در هر زمان قابل بازیابی است.
  • پردازش کلمه: پردازش کلمه ایجاد اسناد، از جمله یادداشت ها، گزارش ها، نامه ها و هر چیز دیگری را که به صورت الکترونیکی قابل چاپ است را پوشش می دهد. متن ایجاد شده را می توان از طریق دستورات پردازش کلمه کپی، ویرایش و ذخیره کرد و از نظر دستور زبان و املا، شمارش خطوط و کلمات و سرصفحه ها و پاورقی ها بررسی کرد.
  1. سیستم کار دانش (KWS)

KWS یک سیستم تخصصی است که ایجاد دانش را تسریع می کند و تضمین می کند که مهارت ها و دانش فنی کسب و کار به درستی اعمال می شود. سیستم کار دانش به کارگران در ایجاد و انتشار اطلاعات جدید با استفاده از گرافیک، ارتباطات و ابزارهای مدیریت اسناد کمک می کند. در اینجا چند نمونه از KWS آورده شده است:

 

سیستم‌های طراحی به کمک رایانه (CAD): سیستم‌های CAD ایجاد و بازنگری طراحی را از طریق رایانه‌ها و نرم‌افزارهای گرافیکی به‌ویژه در فرآیندهای ساخت و ابزارسازی خودکار می‌کنند.

ایستگاه های کاری مالی: این سیستم ها داده ها را از بسیاری از منابع داخلی و خارجی مختلف جمع آوری و ترکیب می کنند و گزارش های تحقیقاتی، داده های بازار و داده های مدیریتی را پوشش می دهند. ایستگاه های کاری مالی می توانند به سرعت حجم عظیمی از داده های مالی و موقعیت های معاملاتی را تجزیه و تحلیل کنند.

سیستم های واقعیت مجازی: این سیستم ها با استفاده از ابزارهای گرافیکی تعاملی برای ایجاد شبیه سازی های واقعی کامپیوتری، سیستم CAD را به سطح بعدی می برند. سیستم های VR معمولاً در محافل علمی، آموزشی و تجاری یافت می شوند.

 

  1. سیستم اطلاعات مدیریت (MIS)

مدیران میانی بسیاری از کارهای اداری را برای کارهای روزمره و نظارت بر عملکرد انجام می دهند و اطمینان حاصل می کنند که همه کارها با نیازهای سازمان هماهنگ است. به همین دلیل است که MIS ابزار ارزشمندی است. سیستم های اطلاعات مدیریت به طور ویژه برای کمک به مدیران میانی و سرپرستان در تصمیم گیری، برنامه ریزی و کنترل گردش کار طراحی شده اند. MIS داده‌های تراکنشی را از سیستم‌های مختلف پردازش تراکنش می‌کشد، اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند و در گزارش‌ها و نمایش‌ها ارائه می‌کند.

 

علاوه بر این، این گزارش‌ها می‌توانند ماهانه، فصلی یا سالانه تولید شوند، اگرچه MIS می‌تواند گزارش‌های فوری‌تری (به عنوان مثال، ساعتی، روزانه) داشته باشد.

 

  1. سیستم پشتیبانی تصمیم (DSS)

DSS یک سیستم اطلاعاتی مبتنی بر رایانه و تعاملی در سطح مدیریت است که به مدیران در تصمیم گیری کمک می کند. سیستم پشتیبانی تصمیم به طور خاص به مدیران میانی اطلاعات لازم برای تصمیم گیری آگاهانه و هوشمندانه را می دهد.

 

سیستم‌های پشتیبانی تصمیم از مدل‌های تصمیم‌گیری متفاوتی برای تجزیه و تحلیل یا خلاصه کردن قطعات بزرگ داده‌ها به شکلی با کاربری آسان استفاده می‌کنند که مقایسه و تجزیه و تحلیل اطلاعات را برای مدیران آسان‌تر می‌کند. اغلب، این خلاصه ها به صورت نمودارها و جداول ارائه می شوند.

 

  1. سیستم پشتیبانی اجرایی (ESS)

ESS مانند MIS است اما برای تصمیم گیری در سطح اجرایی. تصمیمات شامل موضوعاتی در سطح شرکت می شود، بنابراین ریسک ها بیشتر است. در نتیجه، آنها خواستار بینش و قضاوت بیشتری هستند.

ESS ارتباط از راه دور بیشتر، قابلیت‌های محاسباتی بهتر و گزینه‌های نمایش کارآمدتری نسبت به DSS فراهم می‌کند. مدیران اجرایی از ESS برای تصمیم گیری موثر از طریق داده های داخلی خلاصه شده از DSS و MIS و منابع خارجی استفاده می کنند. علاوه بر این، سیستم‌های پشتیبانی اجرایی به نظارت بر عملکرد، ردیابی رقبا، شناسایی فرصت‌ها و پیش‌بینی روندهای آینده کمک می‌کنند.

 

لینکهای مفید:

کاربردهای فناوری اطلاعات

پیامدهای فناوری اطلاعات در محیط کار

تکامل فناوری اطلاعات

گروه خودروسازی سایپا

 

مطالب مرتبط

fasa logo 3 - Footer Dark 02 - 1

فسا با انجام پروژه های متعدد و ارائه راه حل های مورد اعتماد در حوزه های صنعتی، بیمه ای، خدمات ارزش افزوده، حمل و نقل هوشمند و مراکز داده، امنیت و تجهیز ساختمان ها تبدیل به یکی از فعالترین شرکت های مطرح در فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح مطلوب فناوری و تکنولوژی روز شده است.

 



اطلاعات تماس



 آدرس: تهران – بلوار میرداماد – خیابان کازرون – خیابان نیکنام – پلاک ۱۰


 ایمیل: info@fasatech.com

 تلفن: 5 -26424001-021



خدمات

• تولید و توسعه نرم‌افزار(IS)

• شبکه و زیرساخت(IT)

• برنامه‌ریزی منابع انسانی(EPR)

• امنیت اطلاعات و ارتباطات

• تامین تجهیزات و سخت‌افزار

• تامین منابع انسانی متخصص



لینک‌های مرتبط

car - Footer Dark 02 - 3
bike - Footer Dark 02 - 4