( دینام یا ژنراتور )

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید قطعات خودرو را بشناسید یا بدانید که قطعات خودروی شما به چه صورت عمل می کنند و کاربرد آنها در ماشین چیست ولی هیچ وقت، زمان یا منابع خوبی برای تعریف دقیق قطعات بسیار زیاد خودرو خود نداشتید.

از آنجایی که تعداد قطعات خودرو بسیار زیاد است قصد داریم تا در هر قسمت تعدادی از قطعات خودرو را به شما معرفی کنیم تا با قطعات خودرو خود به صورت کامل آشنا شوید و بهتر بتوانید ایراد قطعات خود را بیابید.

دینام که به نام های مختلفی همچون ژنراتور یا آلترناتور معروف است یکی از اجزای خودرو محسوب می شود که عملکرد آن جهت شارژ باتری خودرو می باشد و در صورتی که این قطعه دچار نقص شود باعث ایجاد تخلیه شدن باتری خودرو می گردد.

اگر بخواهیم یک تعریف فنی از ژنراتور بکنیم می توان گفت ” ژنراتور در خودرو بخشی از یک دیزل ژنراتور محسوب می شود که مانند اینورتر، جریان مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند تا جریان برقی که در خودرو وجود دارد را تامین نمایند.”

ژنراتور ها بصورت کلی به صورت ژنراتور برق، ژنراتور یا دینام برق، لوکوموتیو دیزلی الکتریکی، ژنراتورهای دریایی دسته بندی می شوند.

باتری به صورت تولید کننده برق در هنگامی است که خودرو شما در حال استارت زدن یا روشن شدن است ولی در صورتی که خودرو شما روشن شود وظیفه برق رسانی به نقاط مختلف خودرو به عهده دینام می باشد.

دینام قطعه ای به شکل استوانه است که معمولا بدنه ای آلومینیومی دارد و در کنار موتور زیر پمپ هیدرولیک قرار می گیرد که این قطعه توسط یک تسمه شیاری شکل در مدار چرخش موتور قرار میگیرد، این تسمه ها باید به نحوی قرار بگیرند که فواصل آنها به صورت منظم قرار گرفته باشند در غیر این صورت امکان بریده شدن و در نتیجه خالی شدن باتری خودرو وجود خواهد داشت که چراغی که به صورت قرمز رنگ به شکل باتری در پشت آمپر قرار دارد به نشانه هشدار روشن خواهد شد.

اما دینام خودرو خود از اجزای کوچکتری تشکیل شده است که می توان از این اجزا به استاتور، روتور، رگولاتور، دیود و جاروبک اشاره نمود.

استاتورها یا بالشتک ها، معمولا قسمت ثابت ژنراتور محسوب می شوند و از دو بخش تشکیل می شوند، بخش اول که یک هسته به صورت شیاردار می باشد و بخش بعدی این جز یک سیم پیچ است که درون شیار هسته بصورت پیچیده شده قرار دارد.

روتور یا آرمیچر، نیز معمولا سیم پیچ های الکتریکی هستند که با چرخش خود باعث ایجاد یک جریان الکترومغناطیسی می شوند که درون استاتور می چرخد.

رگولار یا آفتامات دینام، در معنی کلی به معنای تنظیم کننده است ولی در خودرو به معنی یک شیر کنترل مکانیکی است فاز فشرده داخل مخزن را برای کاهش دادن کنترل می کند یا به عبارت دیگر به تبدیل گاز فشار بالا به گاز فشار پایین کمک می کند.

دیود، قطعه ای الکترونیکی که دو سر دارد که در یکی از آنها جریان الکتریکی را از خود عبور می دهد، و در سوی دیگر در مقابل عبور جریان الکترونیکی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد که رایج ترین دیود ها در حال حاضر از بلور مواد رسانا طراحی و ساخته می شوند.

جاروبک، این جز معمولا وظیفه حفظ نمودن ارتباط الکتریکی با موتور خودرو را بر عهده دارد و به صورت تعداد کم با فواصل معین در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

شما همچنین می توانید با استفاده از این نشانه ها متوجه خرابی یا عملکرد ضعیف دینام خودرو شوید که از این نشانه ها می توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • روشن شدن چراغ هشدار دهنده
  • چراغ های کم نور
  • استفاده از حواس بویایی و شنوایی برای فهمیدن مشکل در دینام
  • خوابیدن باتری
  • اتصالات منقطع یا شل شده

پاسخ خود را بیان کنید

Please enter your comment!
Please enter your name here