با پیشرفت بشر و تولید محصولات مکانیکی پیشرفته مانند خودرو و افزایش تعداد این محصولات در سراسر جهان که باعث راحتی استفاده‌کنندگان آن‌ها گشته است، مشکلاتی را نیز پیرامون این مسئله به وجود آورده است. یکی از معضلات اصلی خودروها ، اجتناب ناپذیر بودن سوانح و تصادفات در آنها می باشد.

مشکل ازآنجا شروع می‌شود که شما علاوه بر صدمات مالی حاصل از این تصادفات، با خطرات جانی نیز دست‌وپنجه نرم کنید.

شرکت‌های بسیاری با تعبیه مسائل مختلف امنیتی و بالابردن سطح کیفی خودروهای خود در حین تصادفات، سعی در ایجاد روندی با کمترین خطر ممکن برای سرنشینان خودرو را به وجود آورده‌اند. اما دراین‌بین تکنولوژی که در نمایشگاه اختراعات سال 2018 از طرف شرکت‌های زیرمجموعه ZF به نمایش درآمده است را می‌توان انقلابی در حفظ امنیت جانی و مالی خودرو و سرنشینان آن دانست.

یکی از شرکت‌های زیرمجموعه قطعات سازی آلمانی به نام ZF، با طراحی تکنولوژی نوآورانه برای کاهش شدت آسیب‌های ناشی از تصادفات ترافیکی و بالا بردن امنیت خودرو و سرنشینان هنگام تصادفات، محصول جدید خود را در نمایشگاه اختراعات سال 2018 به معرض نمایش گذاشت.

این شرکت با ساخت ایربگ های هوشمند با تکنولوژی منحصربه‌فرد باعث کاهش صدمات مرتبط با سوانح رانندگی می شود، و همچنین امکان قرارداد با بسیاری از شرکت‌های مطرح خودروسازی جهان را برای خود هموارساخته است.

مدیر اجرایی این پروژه این فنّاوری را بدین‌صورت معرفی می‌کند:”در هنگام تصادفات بیشترین آسیب ابتدا از جانب خودرو و سپس به سرنشینان آن وارد می‌شود. یعنی اگر ما بتوانیم صدمات قسمت خودرو را کاهش بدهیم نه‌تنها خودرو خود را ازلحاظ مالی و اقتصادی حفظ نمودیم بلکه سرنشینان نیز با کمترین خطر جانی روبه‌رو خواهند بود.”

وی در ادامه افزود:”این کیسه‌های هوا به‌محض برخورد دو خودرو با یکدیگر، کیسه‌ها هوا را بجای باز کردن در سمت سرنشینان ابتدا در سمت برخوردی خودرو با استفاده از سنسورهایی خاص چند لحظه قبل از برخورد تشخیص داده، و کیسه‌های هوا با فنّاوری خاص که توسط این شرکت طراحی‌شده را در سمتی که امکان حادثه و برخورد وجود دارد باز می‌کند. این فناوری که با استفاده از مواد نانو طراحی‌شده است سبب می‌گردد تا انرژی حاصل از برخورد دو خودرو با درصد بالایی درون این کیسه‌های هوا جذب شود و هر دو خودرو را از ایجاد صدمات شدید مصون بدارد.”

مدیر بخش  تحقیق و توسعه این شرکت نیز بیان کرد:”در تست‌های انجام‌شده در حالات مختلف برخورد این خودرو باقدرت جذب بالای خود امکان خطرات مالی و جانی را تا 40 درصد کاهش می‌دهد.

این کیسه‌های هوا در قسمت‌های بیرونی جانبی خودرو قرارگرفته‌اند و با استفاده از سنسورهایی از جنس DTS قابلیت شناسایی محرکه‌های برخوردی را قبل از ایجاد برخورد تشخیص داده، و کیسه‌های هوا را قبل از برخورد دو خودرو با یکدیگر به‌نحوی‌که آسیب کمتری به هر دو آن‌ها برسد با رعایت ایمنی و بالانس خودرو باز می‌کند.

همچنین این شرکت در معرفی فناوری خود می‌گوید:” سایز و حجم مواد استفاده‌شده در این کیسه‌های هوا دو تا سه برابر حد معمول است و برای پر کردن آن‌ها به‌طور دائم و فشرده‌شده از بادهایی با گازی خاص که در اصطلاح عامیانه به گاز بادکنک معروف است استفاده‌شده است.”

کیسه‌های هوا به‌طوری تعبیه شدند که خطرات از موقعیت‌های معمولی مانند نزدیک شدن به خودرو و یا پارک کردن و یا عبور از موانع را تشخیص داده و باعث ایجاد نارضایتی استفاده‌کنندگان این فناوری نگردند.

برای تشخیص این‌گونه موارد این شرکت به کمک نرم‌افزار و سخت‌افزار خاص احتیاج خواهد داشت. مدیر این بخش از تکنولوژی شرکت بیان می‌کند که:”این سنسورها با استفاده از سنسورها و رادارهای Lidar و دوربین‌های حساس طراحی‌شده با استفاده هوش مصنوعی خطرات احتمالی را آنالیز نموده و در صورت تائید خطر، زمانی به مدت 100 میلی‌ثانیه برای پر شدن کیسه هوا موردنیاز برای جلوگیری از تصادف و کاهش خطرات آن نیاز می‌باشد.”

سیستم هوش مصنوعی به‌کاررفته در این فناوری که قابلیت پیش‌بینی و امکان عکس‌العمل را برای ایربگ ها فراهم می‌کند، یکی از حساس‌ترین نقاط این فنّاوری می‌باشد. همان‌طور که دکتر سوآن شاب مدیر ارشد استراتژی مهندسی شرکت ZF به بیان این مسئله می‌پردازد که:”سرعت عمل تحلیل تا انجام واکنش در این فناوری از اهمیت بالایی برخوردار است، به طوریکه کوچک‌ترین تغییری در انجام حرکت می‌تواند 500 میلی‌ثانیه در ایجاد عکس‌العمل تفاوت ایجاد کند، و این رقم در سوانح مختلف بسیار حائز اهمیتی و حیاتی می‌باشد.”

این فناوری تا انتهای سال 2019 با انجام تست های نهایی وارد دنیای خودروسازی خواهد شد.

منابع موثق از این شرکت اعلام کرده‌اند که شرکت‌هایی همچون Porsche، Benz، BMW مشتریان اولیه این فناوری خواهند بود.

یکی از چالش‌های پیش رو شرکت‌های خریدار این فنّاوری تطبیق سیستم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن با تکنولوژی‌های موجود در این خودروها می‌باشد که برای تطبیق آن‌ها و ایجاد هماهنگی بین آنها نیاز به همکاری یکپارچه و ساختاری نو در همگام‌سازی این فنّاوری ها با یکدیگر را نیازمند است.

همچنین این شرکت اعلام نموده که در صورت استفاده خودروسازان از این فناوری، و در صورت بروز هرگونه ایراد و یا خرابی امکان ارسال قطعات از طریق پهپادهای کوچک بدون سرنشین و پشتیبانی این خدمات توسط این شرکت فراهم خواهد شد.

 

پاسخ خود را بیان کنید

Please enter your comment!
Please enter your name here