انواع اپلیکیشن

برخی از قابل توجه ترین انواع اپلیکیشن‌ها به شرح زیر است:

انواع اپلیکشن‌

  1. برنامه های موبایل بومی

برنامه های کاربردی بومی به صراحت برای سیستم عامل یک دستگاه تلفن همراه (OS) توسعه یافته اند. بنابراین، برنامه‌های تلفن همراه اندروید بومی و برنامه‌های موبایلی بومی iOS در دسترس هستند، نه اینکه برنامه‌هایی را برای هر پلتفرم یا دستگاه دیگری ذکر کنیم. از آنجایی که آنها برای یک پلتفرم خاص طراحی شده‌اند، نمی‌توانید از برنامه‌های Blackberry در تلفن Android یا برنامه‌های iOS در تلفن ویندوز استفاده کنید. زبان های برنامه نویسی متعددی برای توسعه برنامه های کاربردی بومی استفاده می شود. برخی از نمونه ها عبارتند از Javascript، Kotlin، Python، Swift، Objective-C، C++ و React.

  1. برنامه های وب

برنامه های کاربردی وب و موبایل ممکن است با استفاده از پنجره مرورگر وب قابل دسترسی باشند. این برنامه برای کار کردن نیازی به ظرفیت ذخیره سازی یا نصب ندارد. برنامه های کاربردی وب موبایل به راحتی با چندین اندازه صفحه نمایش و دستگاه سازگار هستند. سرعت و عملکرد برنامه های وب ممکن است به راحتی با برنامه های بومی اشتباه گرفته شود زیرا هر دو قابلیت ها و پاسخگویی تقریباً یکسانی را ارائه می دهند.

 

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین هر دو این است که برنامه‌های تلفن همراه بومی ممکن است هم به صورت آفلاین و هم آنلاین کار کنند، در حالی که برنامه‌های وب برای کار کردن به یک اتصال اینترنتی فعال نیاز دارند.

 

  1. برنامه های ترکیبی

برنامه های ترکیبی مزایای برنامه های بومی و آنلاین را در کنار هم قرار می دهند. برنامه های کاربردی ترکیبی با استفاده از ابزارهای وب HTML، جاوا اسکریپت یا برگه های سبک آبشاری (CSS) توسعه یافته اند و با دستگاه هایی که سیستم عامل های مختلف را اجرا می کنند سازگار هستند. دیگر لازم نیست تیم های توسعه برای ساخت برنامه های بومی با Objective-C یا Swift دست و پنجه نرم کنند. در عوض، ممکن است از فناوری‌های رایج وب مانند Javascript، Angular، HTML و Cascading Style Sheets (CSS) استفاده کنند.

 

مانند برنامه‌های Native، برنامه‌های ترکیبی بر روی یک پلتفرم خاص توسعه یافته و در چندین فروشگاه برنامه مانند Google Play و App Store اپل منتشر می‌شوند. برنامه‌های ترکیبی زمانی که برنامه‌هایی را توسعه می‌دهند که نیازی به دسترسی تمام دستگاه با عملکرد بالا ندارند، بهینه هستند.

  1. برنامه های وب پیشرو (PWA)

برنامه‌های وب پیشرو (PWA) برنامه‌های وب هستند که بهبود تدریجی را با سرویس‌دهندگان، مانیفست و سایر قابلیت‌های پلتفرم وب ترکیب می‌کنند تا تجربه‌ای قابل مقایسه با برنامه‌های بومی را در اختیار کاربران قرار دهند. برنامه های ترکیبی از طریق فروشگاه های برنامه، از جمله گوگل پلی و اپ استور اپل منتشر می شوند. PWA ها بیشتر قابل کشف هستند زیرا ممکن است در نتایج موتور جستجو قرار گیرند یا با استفاده از گزینه “افزودن به صفحه اصلی” به صفحه اصلی دستگاه اضافه شوند. PWA ها همچنین امکان سفارشی سازی گسترده را فراهم می کنند.

  1. برنامه های دسکتاپ

برنامه دسکتاپ نرم افزاری است که ممکن است بر روی یک کامپیوتر مستقل برای انجام یک فعالیت خاص اجرا شود. برخی از برنامه های دسکتاپ، مانند پردازشگرهای کلمه، ویرایشگرهای تصویر، و پخش کننده های رسانه ای، شما را قادر می سازند تا کارهای مختلفی را انجام دهید، در حالی که برخی دیگر، مانند برنامه های بازی، تنها برای مقاصد تفریحی طراحی شده اند.

 

اکثر برنامه های دسکتاپ فعلی، مانند Slack، Microsoft Teams، و سایر برنامه های همکاری، نیاز به اتصال به اینترنت دارند. این آنها را از نرم افزارهای دسکتاپ قدیمی متمایز می کند. آنها در اصل نسخه های دسکتاپ ویژگی هایی هستند که در تلفن های هوشمند و مرورگرها قابل دسترسی هستند.

  1. برنامه های قدیمی

یک برنامه قدیمی یا برنامه قدیمی یک برنامه نرم افزاری قدیمی یا منسوخ است. برنامه های قدیمی موجود ممکن است به دلیل ناسازگاری با سیستم عامل های مدرن، مرورگرهای وب و زیرساخت های فناوری اطلاعات ناپایدار باشند.

 

اکثر کسب و کارها به نرم افزارهای قدیمی و سیستم های کامپیوتری برای برآوردن نیازهای حیاتی کسب و کار متکی هستند. به طور معمول، این وظیفه شامل عملیاتی نگه داشتن برنامه قدیمی و تبدیل آن به کدهای مدرن و مؤثرتر است که از فن آوری های مدرن و زبان های برنامه نویسی استفاده می کند. یک برنامه قدیمی معمولاً به یک سیستم عامل خاص یا نسخه زبان برنامه نویسی بستگی دارد. به عنوان مثال، برنامه ای که برای کار بر روی ویندوز 7 طراحی شده است ممکن است با ویندوز 11 سازگار نباشد.

 

برنامه ها در مقابل وب سایت های موبایل

توسعه برنامه ها و وب سایت ها هر دو ساده است. با این حال، برای کسب و کارهای کوچکی که فناوری یا برنامه محور نیستند، یک سایت واکنش گرا بهترین گزینه است. برنامه‌ها یا وب‌سایت‌های واکنش‌گرا (همچنین به عنوان وب‌سایت‌های تلفن همراه شناخته می‌شوند) ویژگی‌های بسیاری از جمله شماره‌گیری با یک کلیک، اشتراک‌گذاری اجتماعی، تجارت الکترونیک و ناوبری کلیک به نقشه را به اشتراک می‌گذارند.

 

با این حال، فضای ذخیره سازی تلفن محدود است و برنامه ها باید دانلود شوند، اما صفحات وب واکنش گرا اینطور نیستند. یک طراحی وب سازگار می تواند مشتریان کسب و کار شما را قادر سازد تا از هر مکانی بدون تبلیغات اضافی برای تبلیغ برنامه شما با شما ارتباط برقرار کنند.

علاوه بر این، مدیریت صفحات وب واکنش‌گرا ساده‌تر از برنامه‌ها است. هنگامی که یک توسعه‌دهنده وب می‌خواهد یک مورد از اطلاعات را تغییر دهد، باید آن را یک بار در ویرایشگر کاملاً واکنش‌گرا به‌روزرسانی کنید، که به‌طور خودکار همه دسته‌های دستگاه و سیستم‌های سیستم عامل را به‌روزرسانی می‌کند.

 

اجازه دهید به برخی از مزایای یک وب سایت تلفن همراه که ممکن است آن را به انتخاب بهتری نسبت به برنامه ها تبدیل کند، نگاهی بیاندازیم:

  1. یک وب سایت تلفن همراه دارای پلتفرم آگنوستیک است

یک وب‌سایت اختصاصی تلفن همراه ممکن است از طریق چندین نوع دستگاه دستی به افراد دسترسی پیدا کند، در حالی که برنامه‌های کاربردی بومی نیاز به ایجاد یک نسخه مجزا برای هر نوع دستگاه دارند. علاوه بر این، نشانی‌های وب سایت تلفن همراه ممکن است به آسانی در سایر فناوری‌های سلولی مانند پیام کوتاه، کدهای QR یا ارتباطات میدان نزدیک (NFC) گنجانده شوند.

 

  1. یک وب سایت تلفن همراه به راحتی قابل اشتراک گذاری است

URL های وب سایت های تلفن همراه به سادگی با یک پیوند قابل اشتراک گذاری هستند (به عنوان مثال، در یک ایمیل یا متن، پست فیس بوک یا توییت جاسازی شده است). ناشران ممکن است کاربران را از وبلاگ ها، وب سایت ها و مطالب چاپی به وب سایت های تلفن همراه هدایت کنند. یک برنامه تلفن همراه را نمی توان به این روش توزیع کرد.

  1. وب سایت موبایل مقرون به صرفه است

مدیریت و به‌روزرسانی یک برنامه (به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار، آزمایش‌ها، مشکلات سازگاری و توسعه اضافی) بسیار پرهزینه‌تر و کار فشرده‌تر از نگهداری وب‌سایت در طول زمان است.

 

  1. یک وب سایت تلفن همراه از ارتقاء سریع پشتیبانی می کند

از نظر آزادی محض برای به روز رسانی محتوا، یک سایت تلفن همراه به طور قابل توجهی انعطاف پذیرتر از یک برنامه است. اگر می‌خواهید طرح‌بندی یا محتوای یک سایت تلفن همراه را تغییر دهید، فقط باید به‌روزرسانی را منتشر کنید و تغییرات فوراً در دسترس خواهند بود. برعکس، به‌روزرسانی یک برنامه مستلزم ارسال به‌روزرسانی‌هایی برای کاربران است که باید پذیرفته شده و دانلود شوند تا برنامه در انواع مختلف دستگاه‌ها به‌روزرسانی شود.

 

با این حال، برنامه ها مزایای منحصر به فرد خود را دارند. گاهی اوقات یک برنامه به دلیل عوامل زیر مناسب تر از وب سایت است:

  1. یک برنامه با عملکردهای اصلی گوشی یکپارچه شده است

مرورگرهای وب تلفن همراه در دسترسی به عملکردهای خاص تلفن همراه، از جمله کلیک برای تماس، پیامک، کتابخانه های دستگاه و عملکرد GPS بهبود می یابند. با این حال، اگر نیاز به دسترسی به دوربین یا قدرت پردازش یک شخص دارید، یک برنامه همچنان جایگزین ارجح است.

 

  1. یک برنامه تعاملی و شخصی سازی دارد

برای بازی های بسیار درگیر (مانند Angry Birds و Pokemon GO)، یک برنامه احتمالا بهترین گزینه شما برای آینده قابل پیش بینی خواهد بود. اگر مشتریان هدف شما مکرراً از برنامه شما به صورت شخصی سازی شده (مانند EverNote، فیس بوک یا بانکداری آنلاین) استفاده می کنند، یک برنامه بومی راهی عالی برای رسیدن به این هدف است.

 

  1. یک برنامه از دسترسی آفلاین پشتیبانی می کند

اگر نیاز به فعال کردن دسترسی آفلاین به اطلاعات یا اجرای عملیات بدون اتصال شبکه کامپیوتری/بی سیم دارید، استفاده از یک برنامه منطقی است زیرا ممکن است داده ها به صورت محلی ذخیره شده و پس از ایجاد پیوند بارگذاری شوند.

 

  1. یک برنامه از پردازش داده های پیچیده پشتیبانی می کند

فرض کنید به ابزاری نیاز دارید که داده‌ها را بپذیرد و به شما امکان دهد با استفاده از محاسبات، نمودارها یا خلاصه‌های پیچیده (مانند ابزارهای مالی یا علمی) آن‌ها را تغییر دهید. در این صورت، یک برنامه می تواند به شما در انجام این کار به طور موثر کمک کند.

 

  1. یک برنامه از اعلان های فشاری پشتیبانی می کند

ظرفیت برنامه‌ها برای ارائه اعلان‌های فشار برای مشتریانی که در حال حاضر برنامه را در تلفن هوشمند خود بارگذاری کرده‌اند، ناشران برنامه را قادر می‌سازد تا پیام‌هایی را مستقیماً به صورت 24 ساعته برای کاربران ارسال کنند، حتی اگر برنامه روی صفحه نمایش کاربر قابل مشاهده نباشد. البته، این پیش‌فرض می‌گیرد که کاربر اعلان‌ها را در تنظیمات برنامه فعال کرده باشد.

 

اهمیت اپلیکیشن ها

اپلیکیشن ها در درجه اول به عنوان محرک های کلیدی اقتصاد موبایل امروزی در نظر گرفته می شوند. با عرضه آیفون در سال 2007 و اپ استور در سال 2008، اپلیکیشن ها انقلابی در گوشی های هوشمند به راه انداختند. طبق گزارش نوامبر 2022 توسط Statista، در سه ماهه سوم (سه ماهه سوم) سال 2022، کاربران اندروید حق انتخاب از بین 3.55 میلیون برنامه موجود در Google Play را داشتند. پس از آن اپل اپ استور 1.6 میلیون اپلیکیشن را برای کاربران iOS ارائه کرد.

 

اپلیکیشن‌ها به دلیل سودمندی برای صاحبان شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ محبوبیت پیدا کرده‌اند. برخی از مزایای حیاتی شامل موارد زیر است:

 

  • کمک به صاحبان مشاغل در استقرار سریع نرم افزاری که کارایی شرکت را بهبود می بخشد.
  • نسبت به سایر نرم افزارها ارزان تر هستند.
  • می تواند بهره وری یک شرکت را افزایش دهد و دامنه آن را گسترش دهد.
  • به کارمندان اجازه می دهد تا کارهای تجاری را خارج از محل کار انجام دهند.
  • خدمات حسابداری، کنترل موجودی و مرکز تماس را به سازمان ها ارائه دهید.
  • آنها مدیریت اطلاعات را در زمان واقعی ارائه می دهند.
  • شرکت ها را قادر می سازد تا با کاربران یا مشتریان خود ارتباط برقرار کنند.
  • موقعیت سئوی سازمان را بهبود می بخشد.

 

نتیجه

از بسیاری جهات، برنامه ها در قلب تجربه دیجیتال مدرن قرار دارند. آنها ویژگی‌ها و قابلیت‌ها را به شیوه‌ای بسته‌بندی شده ارائه می‌کنند که استفاده از آنها را آسان‌تر می‌کند و نوعی «چسبندگی» ایجاد می‌کند. این بدان معناست که کاربران همچنان به برنامه‌های چسبنده مورد علاقه خود روی می‌آورند که از طراحی هوشمند رابط کاربری، ویژگی‌های مفید و سرعت و کارایی کلی بهره می‌برند تا ارزش بیشتری را از ابزارهای دیجیتال با حداقل تلاش کاربر ارائه دهند.

 

لینکهای مفید:

اپلیکیشن چیست؟

پیاده سازی هوش مصنوعی در اپلیکیشن موبایل

چرا انتخاب یک شرکت توسعه نرم افزار سفارشی برای کسب و کار شما مهم است؟

 

گروه خودروسازی سایپا

 

 

مطالب مرتبط

fasa logo 3 - Footer Dark 02 - 1

فسا با انجام پروژه های متعدد و ارائه راه حل های مورد اعتماد در حوزه های صنعتی، بیمه ای، خدمات ارزش افزوده، حمل و نقل هوشمند و مراکز داده، امنیت و تجهیز ساختمان ها تبدیل به یکی از فعالترین شرکت های مطرح در فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح مطلوب فناوری و تکنولوژی روز شده است.

 



اطلاعات تماس



 آدرس: تهران – بلوار میرداماد – خیابان کازرون – خیابان نیکنام – پلاک ۱۰


 ایمیل: info@fasatech.com

 تلفن: 5 -26424001-021



خدمات

• تولید و توسعه نرم‌افزار(IS)

• شبکه و زیرساخت(IT)

• برنامه‌ریزی منابع انسانی(EPR)

• امنیت اطلاعات و ارتباطات

• تامین تجهیزات و سخت‌افزار

• تامین منابع انسانی متخصص



لینک‌های مرتبط
car - Footer Dark 02 - 3
bike - Footer Dark 02 - 4